Publicerad: 2013-02-15

Studenter från Handelshögskolan tävlar med verkliga hållbarhetslösningar

NYHET Den 20:e februari är det dags att utse vinnaren i tredje upplagan av Sveriges främsta hållbarhetstävling för studenter, Sustainergies Cup. De 10 finalisterna har alla hittat kreativa lösningar till hur Sveriges två största bostadsförvaltare, HSB och Riksbyggen, kan aktivera boende och öka deras engagemang för hållbar utveckling. Bland finalisterna återfinns studenter från Handelshögskolan.

Under hösten har studenter från hela världen arbetat med en praktisk hållbarhetsfråga åt HSB och Riksbyggen. Intresset har varit enormt. Mer än 600 studenter har anmält sig till tävlingen och 91 unika bidrag har lämnats in. Deltagarna kommer från högskolor och universitet i hela Sverige, men det var också flera gäster från bland annat Indien, Sydafrika och Finland. Bland de 10 finalisterna återfinns unga studenter från vitt skilda utbildningar som design och genusvetenskap till civilingenjörer och ekonomer. De förenas alla av ett starkt intresse för att skapa ett samhälle uppbyggt på hållbara lösningar.

I Sustainergies Cup ger studenter förslag på hållbara lösningar åt partnerföretagen. I årets tävling gav HSB och Riksbyggen en gemensam tävlingsuppgift där studenterna fick ge konkreta förslag på hur de boende i HSBs och Riksbyggens bostadsrättföreningar kan sporras till ökat engagemang och aktivitet för hållbarhet.

-Boendet i Sverige står för en stor del av vår miljöbelastning. Att hitta kreativa lösningar för att engagera de boende är en mycket viktig del i det stöd vi kan ge våra boende för att de ska minska sin påverkan, säger Charlotta Szczepanowski på Riksbyggen.

Bland förslagen finns hållbarhetsambassadörer, tävlingar mellan bostadsrättsföreningar och jämställd dammsugning. Sociala medier, appar och visuell kommunikation integreras i flertalet bidrag. Krukväxthotell under semestern, snälla lappar i tvättstugan och samarbete med lokala bondgårdar är andra idéer som förespråkar gemenskap som en förutsättning för engagemang.

-Vi är mycket imponerande av den kreativa höjden i de idéer som studenterna har skickat in. De tar upp både individuella handlingar och gemensamma beslut för att komplettera de tekniska lösningar som redan finns, vilket gör idéerna genomförbara, säger Sanna Edling på HSB.

Finalisterna bedöms efter kriterierna glädje, relevans och genomförbarhet av en jury bestående av välkända hållbarhetskändis: Johan Rockström (Stockholm Resilience Center), Stina Billinger (SPP), Jan-Peter Bergkvist (Sleepwell), Magnus Ljungberg (Futerra), Sanna Edling (HSB) och Charlotta Szczepanowski (Riksbyggen). Vinnaren får 25 000 kr och förhoppningsvis se sin idé bli verklighet.

Ekonomistudenter från Umeå

Gruppen InSight består av fyra Umeå-studenter, Adam Falklind, Gustav Sjöholm, Martin Sandström och Peter Adielsson, som tillsammans fann ett gemensamt mål trots sina olika studiebakgrunder i management, finans, redovisning och nationalekonomi. Insights idé för att öka engagemanget i HSB och Riksbyggen bygger på en enkel lösning i form av en tävling som fokuserar på sammanhållningen och kontinuiteten i den lokala föreningens miljöengagemang. Eftersom de är en diversifierad grupp med revisorer, nationalekonomer, management och marketing studenter så växte idén fram efter många diskussioner.

Prisutdelning

Onsdag den 20 februari, kl. 17.00-19.00, Clarion Sign, Östra Järnvägsgatan 35, Stockholm

Frågor och Osa till Simon Werbart Flato, 073-6000 291, simon@sustainergies.se

Om Sustainergies

Sustainergies är en ideell organisation och verkar som knytpunkt för studenter och företag. Med fokus på hållbarhet och ansvarstagande erbjuder vi rekryteringar, mentorskap, företagsbesök etc. Vårt mål är en karriärsplattform som bidrar till att fler jobbar mer med hållbarhet.

Läs mer om Handelshögskolan vid Umeå universitet

Redaktör: Eva Stoianov