Publicerad: 2018-08-23 Uppdaterad: 2023-09-13, 16:40

Studenter från hela världen på väg till campus

NYHET Att Umeå universitet är ett mångkulturellt campus blir extra tydligt inför terminsstart då de nya internationella studenterna anländer från hela världen. De flesta, c:a 500, är utbytesstudenter som stannar en termin eller ett läsår, men universitetet välkomnar även programstudenter som avser läsa en hel utbildning.

Den 27–28 augusti anordnas de så kallade ankomstdagarna då majoriteten av utbytesstudenter och programstudenter som har boende genom International Housing Office anländer. De som kommer med flyg får busstransport till Infocenter på campus där de hämtar ut nycklar till sitt boende, sedan anordnas taxiskjuts till studentrummen.

– Att studenterna känner sig väl mottagna är viktigt för det första intrycket, men det är också viktigt att universitetet fortsätter att ge stöd under studietiden. Därför ordnar vårt Buddy Programme flertalet sociala aktiviteter under hela terminstiden, säger Ingrid Svensson, enhetschef för International Office.

På onsdag den 29 augusti ges Orientation som ska introducera studenterna till universitetet. Programmet innehåller bland annat en presentation av det svenska studiesystemet, kulturen i Sverige och olika stödfunktioner som finns på universitetet. För att ytterligare underlätta ankomsten anordnas flertalet aktiviteter genom mentorprogrammet Buddy Programme så att studenterna lär känna varandra och staden Umeå.

Umeå universitet har utbytesavtal i hela världen. Den största gruppen studenter kommer från partneruniversitet i Tyskland följt av Frankrike. Det största sändarlandet utanför Europa är Kina.

Om Orientation

Orientation består av en serie korta föreläsningar som introducerar internationella studenter till universitetet.

Programmet

Om Buddy Programme

Buddy Programme är till för att hjälpa internationella studenter att komma till rätta i Umeå och introducera dem till Sverige. Det är också en unik möjlighet för redan etablerade studenter som studerar vid universitetet att möta nya människor, kulturer och utveckla sina språkkunskaper.

Buddy Programme

Utbytesstudenterna kommer från följande länder:

Australien: 3
Vietnam: 7
Österrike: 8
Totalt: 490

För frågor, kontakta gärna:

Ingrid Svensson
Enhetschef