Publicerad: 2015-11-16

Studenter i närkontakt med filmarbetare

NYHET Studenterna vid Informatik får ofta möta representanter från företag och organisationer som gästföreläsare. Två exempel på sådana gästföreläsningar har studenterna på Digital medieproduktion tillsammans med studenterna vid Manusutbildningen för film, TV och nya medier (Humaniora) varit med om nyligen, då både regissören Måns Nyman och filmfotografen Håkan Holmberg besökt utbildningarna.

Bilden: Måns Nyman och Håkan Holmberg gästföreläser.

Måns Nyman har gjort flera musikvideos och har även blivit Grammisnominerad för detta. Han har jobbat med artister som Linda Pira, Veronica Maggio, Nause, Håkan Hellström, Timbuktu, Ison & Fille, Zara Larsson, Fatta Man, m fl. Han berättade om ett antal av sina produktioner, hur arbetet såg ut, och relationen mellan idé och färdig produktion. Måns genomförde efter sin föreläsning en workshop med studenterna vid Digital medieproduktion.

Filmfotograf Håkan Holmberg berättade under sin gästföreläsning om produktionsprocessen vid spelfilm och filmfotografens roll och behov. Håkan är en mycket erfaren filmfotograf, har arbetat med ett stort antal filmer och tv-serier och har varit verksam sedan 80-talet. Håkan genomförde efter föreläsningen en workshop tillsammans med studenterna vid Manusutbildningen.

– Det här är två av flera gemensamma aktiviteter för studenterna, som vi programsamordnare vid dessa två utbildningar genomfört under höstterminen. Det känns roligt att kunna samverka mellan utbildningar på detta sätt, att våra studenter inte bara möter de externa gästerna, utan även får tillfälle att träffa studenter som läser relaterade utbildningar vid Umeå Universitet, säger Karin Danielsson Öberg, programsamordnare för Digital medieproduktion.

Måns Nyman håller workshop med studenter på Digital medieproduktion.

Redaktör: Mikael Hansson