Publicerad: 2004-09-28

Studenter möter journalist som kämpar för mänskliga rättigheter

NYHET Journalistik- och mediestudenter får på fredag träffa en journalist som vågar kämpa för mänskliga rättigheter. Javier Arboleda har under 15 år bevakat stridigheterna i sitt hemland Colombia, ett av de allra farligaste länderna för journalister.

Javier Arboleda arbetar på dagstidningen El Colombiano i Medellín, Colombia. Han är även verksam i Fundacion de libertad de prensa, FLIP, som arbetar med skyddsprogram och uppföljning av juridiska processer där journalister mördats eller hotats. Bara förra året mördades fem reportrar, cirka 60 kidnappades och ett 20-tal tvingades lämna landet.

Arboleda började sin karriär på lokala radio- och tv-stationer i Medellín. Regionen har varit centrum för både narkotikaligor, väpnade grupper och stora korruptionsaffärer. Striderna mellan den paramilitära högermilisen och vänstergerillan, som båda ville kontrollera Medellin, blev Javier Arboledas bevakningsområde. 1995 började han på El Colombiano och idag är han redaktör på tidningens nystartade redaktion "Fred och mänskliga rättigheter".

Välkommen att lyssna på Javier och se hans film tillsammans med studenterna på journalistutbildningarna och inom medie- och kommunikationsvetenskap.

Tid och plats: Fredag 1 oktober kl 14–-16 i Dramastudion, Humanisthuset.

Arboledas besök är ordnat i ett samarbete mellan Institutionen för kultur och medier, Reportrar utan gränser, ABF och Västerbottensinitiativet.

För mer information, kontakta gärna

Staffan Berglund, Institutionen för kultur och medier
Tel 090-786 78 47