Publicerad: 2019-07-03

Studenter nöjda med det nya magisterprogrammet

NYHET Nu har de första studenterna tagit examen från Juridiska institutionens nya magisterprogram med inriktning mot konstitutionell rätt och mänskliga rättigheter.

Text: Sofia Strömgren

– Jag bär med mig allt jag fått lära mig under min tid i Umeå och som student på programmet, och det kommer jag att ta med mig in i framtida anställningar för att behålla ett globalt och långsiktigt perspektiv, säger Emma Lundberg, student på magisterprogrammet.

Emma Lundberg har en kandidatexamen från Rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning vid Örebro Universitet, där majoriteten av kurserna var på engelska. Eftersom hon ville fortsätta sitt internationella spår sökte hon till magisterprogrammet i Umeå.
– Jag var intresserad av rättsstatliga principer, mänskliga rättigheter och hur staters uppbyggnad och styre kan vara kopplade till deras möjlighet att upprätthålla ett demokratiskt samhälle där mänskliga rättigheter och fred respekteras. Detta program träffade alla rätt genom att innehålla allt detta, och ännu mer, säger hon.

Jag bär med mig allt jag fått lära mig under min tid i Umeå

Kompetenta lärare som stöttat hela året
Magisterprogrammet med inriktning mot konstitutionell rätt och mänskliga rättigheter omfattar två terminers heltidsstudier och all undervisning är på engelska. I år har klassen bestått av studenter från elva länder, och de olika erfarenheterna har berikat diskussionerna och bidragit till en bredare kunskap. I klassrummet har det dessutom varit en trevlig atmosfär med många skratt, trots tunga diskussionsämnen. Det säger studenterna Emma Lundberg, Alexei Sici och Hewan Haileselassie. De berömmer också lärarna som undervisat under året.
– I samtliga kurser av vårt program har vi haft otroligt kompetenta lärare med en enorm kunskap inom sina områden. Undervisningen har möjliggjort alla deltagare att testa sina idéer i olika frågor, diskutera frågeställningar och få svar på sina funderingar. Det har känts att vi har studerat på en avancerad nivå, men vi har förberetts för att klara av detta, och alltid fått hjälp och stöd av våra lärare vid minsta fundering eller problem, säger Emma Lundberg.

Har du något speciellt minne från din tid i Umeå?
– Jag minns att vi satt på en föreläsning i början av oktober när det börjat bli lite kyligare, och att det plötsligt gick ett sus genom klassrummet. Orsaken var att det börjat dala ned snöflingor utanför fönstret. Fast majoriteten av oss var vana med snö, blev vi chockade över att det kom så tidigt när det ändå fortfarande var så ljust ute. Vi t.o.m. pausade föreläsningen kort för att ha en snabb genomgång av passande kläder, mörker och ungefär hur mycket mer snö vi kunde förvänta oss. Umeå har en fantastisk natur och har verkligen levererat vackra vyer varenda årstid. Och det tål att tilläggas att det skulle komma mycket mer snö än de få flingor som vi såg där i klassrummet, säger Emma Lundberg.

Vad vill du säga till studenter som funderar på att söka till programmet?

– Välfärd, mångfald och trygghet kan absolut inte tas för givet. Och om du i framtiden vill kunna använda din utbildning till att skydda demokrati, att motverka kränkningar av mänskliga rättigheter, att säkerställa att fundamentala rättsliga principer upprätthålls i avtal, samarbeten eller lagstiftning, rekommenderar jag dig att söka detta program. Eftersom det tål att upprepas, vill jag betona det som vi fått höra från vår första dag på programmet till den absolut sista: ”Dark times call for great lawyers”.

En intervju med Alexei Sici och Hewan Haileselassie kan du läsa om du växlar språk till engelska.