Publicerad: 2015-10-01

Studenter nyfikna på starta företag

NYHET Många frågor om att starta företag möter Victor Ernestad, grundare av webbyrån Lilla producenten, när han träffar studenter på Digital medieproduktion vid Umeå universitet.

Många tidigare studenter på Digital medieproduktion vid Umeå universitet har efter utbildningen startat egna företag. En av dem är Victor Ernestad som efter sin examen 2010 nu driver webbyrån Lilla producenten.

Nyligen gästade han studenter på utbildningen för att berätta om hur han idag driver sitt bolag. Intresset från studenterna var mycket stort när Victor Ernestad berättade om hur han driver sitt företag. Efter en kortare inledning gavs studenterna tillfälle att ställa frågor. En av frågorna som Viktor fick handlade om hur han tar betalt.

Viktor berättade om hur det går till att lämna en offert och vara noggrann med vad som ska ingå i uppdraget. Att våga stå på sig för sin produkt och verkligen ta betalt för vad den kostar, var också ett råd som Victor Ernestad gav.

Hur lång tid tog det innan du kunde leva på dit företag, var en annan fråga som studenterna ställde.

– Det tog två, tre år innan det verkligen började gå runt. Ha tålamod och is i magen, svarade Victor Ernestad.

Victor berättade också att han ännu inte anställt någon personal utan jobbar själv.

– Det är inte omöjligt att jag gör det framöver, men det är ett stort steg att ta, svarade Victor Ernestad.

Som avslutning gav Victor Ernestad studenterna några tips att tänka på redan nu under sina studier.

Skaffa en portfolio och samla ihop färdiga produktioner att visa upp.Utmana dig själv och gör lite mer än det som krävs av uppgiften.Försök lära dig så mycket som möjligt inom det område du jobbar med.
Sammantaget gav mötet studenterna en nyttig inblick i hur det är att driva ett mindre företag inom IT-branschen.

Redaktör: Mikael Hansson