Publicerad: 2012-05-21

Studenter och anställda testar nya hjärtstartare

NYHET Umeå universitet har köpt 20 hjärtstartare som placerats ut på samtliga campus – i Umeå, Skellefteå, Örnsköldsvik och på Konstnärligt campus. Måndag den 21 maj och onsdag den 23 maj är det dags för de första utbildningstillfällena.

Tid: Måndag den 21 maj och onsdag den 23 maj kl 12 (för fler tillfällen, se nedan)
Plats: Måndag – Lindellhallen utanför Universitetsbiblioteket. Onsdag – KBC-huset i närheten caféet.

En liten stund efter att ett hjärta slutat att slå finns det oftast kvar en viss elektrisk aktivitet i hjärtat. Genom att göra hjärt-lungräddning förlänger man tiden. Så länge den elektriska aktiviteten finns kvar kan man också ge elektriska chocker genom hjärtmuskeln. Om en hjärtstartare används inom de första minuterna efter ett hjärtstopp är överlevnadschansen upp till 70 procent.
– När hjärtstartaren kopplats på analyserar den hjärtrytmen, och avgör sedan om det är lämpligt med elchock eller inte. Den talar också om vad som ska göras och om den manuella hjärt- och lungräddningen utförs korrekt, berättar Linda Johansson, som är huvudskyddsombud vid Umeå universitet.

På Campus Umeå kommer det att finnas 14–15 hjärtstartare. Det innebär att Umeå universitet blir en av de arbetsplatser i länet som har flest hjärtstartare.

Under maj månad finns det chans för universitetets medarbetare och studenter att prova hjärtstartaren under handledning. Visningarna sker vid lunchtid under ungefär en timme enligt nedanstående schema:

21 maj Lindellhallen utanför Universitetsbiblioteket23 maj KBC-huset i närheten caféet25 maj vid Samverkanshusets huvudentré
28 maj på Konstnärligt campus i närheten av restaurangen

Media hälsas välkomna att delta vid visningarna.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Linda Johansson, huvudarbetsmiljöombudTelefon: 090-786 67 11Mobiltelefon: 070-550 1901
E-post: linda.johansson@tfe.umu.se

Dan Eriksson, arbetsmiljösamordnare, LokalförsörjningsenhetenTelefon: 090-786 55 51Mobiltelefon: 072-241 5551.
E-post: dan.eriksson@adm.umu.se

Redaktör: Karin Wikman