Publicerad: 2017-05-02

Studenter om vad som gör startups lyckade

NYHET Studenterna Olivia Jonsson och Daniel Rundqvist har undersökt vad som gör ett startup lyckat.

Nyligen presenterade studenter vid Informatik sina examensarbeten. Det var en stor spännvidd, allt från fallstudier inom spelbranschen till Internet of Things och digitala verktyg inom äldrevården.

Två som redovisade var Olivia Jonsson och Daniel Rundqvist från treåriga Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer. Med uppsatsen ”I huvudet på en digital entreprenör. Faktorer som spelar in för att lyckas med en startup.” presenterade de en intervjuundersökning med sex startup-entreprenörer om vad som kan göra ett nytt startup lyckat.

Team och vision

Bygg ett bra team och följ din vision. Det är två viktiga förutsättningar för att lyckas som startup-entreprenör, menar Olivia Jonsson och Daniel Rundqvist.

– Teamet är mycket viktigt. Fyra till fem personer är det ultimata. Är du ensam kan du få tunnelseende, säger Daniel Rundqvist.

Stark vision

Att ha en stark vision som gör att hela teamet kan dra åt samma håll är också något som är viktigt.

– Det tryckte alla på. Vad än det långsiktiga målet var så såg de visionen som bränslet för att nå målet. ”Annars skulle jag inte ha orkat jobba så mycket som jag gör”, kommenterade en av entreprenörerna, säger Olivia Jonsson.

Hitta din nisch

Förutom att bygga ett team och följa sin vision är det viktigt att hitta en egen nisch på en marknad där startup-företaget kan sticka ut. Var också noga med att ha en tilltalande produkt, är en annan lärdom Daniel Rundqvist och Olivia Jonsson fått med sig efter samtalen med startup-entreprenörerna.

– Du behöver också väcka ett intresse hos kunder och då är en prototyp till stor hjälp, innan det finns en färdig produkt, säger Daniel Rundqvist.

Trovärdig och flexibel

Trovärdighet och flexibilitet är två andra viktiga faktorer för att lyckas.

– Du måste kunna visa att företaget inte är en dagslända. Samtidigt behöver du vara flexibel, både inom strategi och teknik. Att kunna förändras och ha ett dynamiskt tänkande är en viktig egenskap, säger Olivia Jonsson.

Starta eget

Efter att ha följt de sex startup-företagen är Daniel Rundqvist och Olivia Jonsson mycket peppade på att också själva starta något eget.

– Ja, jag är inspirerad mer än någonsin av att starta något eget, säger Olivia Jonsson.

– Vi har lärt oss mycket och sett att det finns en hel del som du kan göra även om du inte har så mycket mycket pengar att gå in med. Du behöver inte 10 miljoner för att börja. Det går att börja utan kapital, säger Olivia Jonsson.

Hårt jobb

– Jag lockas också av friheten i att ha något eget även om det kan krävas hårt jobb, extremt hårt jobb, för att lyckas med en idé, säger Daniel Rundqvist.

Bilden ovan: Studenterna Olivia Jonsson och Daniel Rundqvist har undersökt vad som gör ett startup lyckat.

Redaktör: Mikael Hansson