Publicerad: 2014-06-03

Studenter på Digital medieproduktion bygger kampanj för sommarläger

NYHET Föreningslivet i Sävar tar hjälp av studenter på Digital medieproduktion vid Umeå universitet för att få nya idéer inför marknadsföring av sommarlägret Sävar Camp. ”Superintressant”, säger André Jakobsson, campgeneral.

Sävar Camp är ett mycket populärt sommarläger i Sävar, strax utanför Umeå. 125 barn och ett 30-tal unga ledare deltar under två veckor kring midsommar i en mängd aktiviteter arrangerade av idrottsföreningar, kyrkor och föreningen Interaktiv historia i Sävar. Varje år blir lägret fort fullbokat men föreningarna vill ändå gärna få in nya förslag på hur lägret kan marknadsföras till ännu fler.

Det är här som studenterna på Digital medieproduktion kan göra en insats. Som en del av kursen Design av crossmedia har studenterna fått i uppgift att i olika grupper bygga en kampanj för att marknadsföra Sävar Camp.

I sina redovisningar tar studenterna fasta på lägrets innehåll i form av rollspel, fotboll, scouting, innebandy, skateboard, handboll, streetdance och andra kreativa aktiviteter och lyfter fram dessa i olika interaktiva digitala kanaler.

Filmer som kan spridas via Facebook, interaktiva webbkartor, spel i form av appar i mobiltelefonen, quiz-tävlingar som går att dela i sociala medier, QR-koder på affischer, Youtube, Twitter och Instagram är några av de verktyg och kanaler som studenterna ger exempel på.

– Vill vi att lägret ska växa så är det här superintressant. Studenterna är kreativa, de har tid och kan hjälpa till från en annan horisont. Vi är glada föreningsmänniskor som inte har så stor kunskap i marknadsföring, säger André Jakobsson, huvudansvarig för Sävar Camp och med på plats när studenterna på Digital medieproduktion redovisar sina kampanjidéer. Av det André får se är han mycket nöjd.

– Vi får upp ögonen för hur vi skulle kunna göra, säger André i en paus i föreläsningslokalen på Umeå universitet, allt medan studenterna fortsätter med att visa lanseringsplaner med budgetförslag och tidslinjer för när spelutvecklingen behöver komma igång, när hemsida ska byggas och vid vilken tid när en kampanj bäst kan lanseras.

Samtidigt som föreningarna får många tips och råd blir kursen för studenterna en lärorik övning i hur olika typer av teknologier och medier kan kombineras för att skapa en övergripande helhetsstrategi vid medieproduktion.

Bilden ovan: Anna Nilsson Axenstig, Olivia Collin, Irja Nybrand, Mattias Skalimowski (alla studenter), André Jakobsson från Sävar Camp och Karin Danielsson Öberg, programansvarig på Informatik.

Redaktör: Mikael Hansson