Publicerad: 2013-04-16

Studenter på väg till internationellt stormöte i Ryssland

NYHET Studenterna Anna Sjöqvist och Jacob Bergman representerar Umeå universitet på världens största evenemang för unga ledare – G20 Youth Forum i Sankt Petersburg. Tillsammans med forskare och studenter från världens 200 bästa universitet ska de diskutera globala ekonomiska och sociala utmaningar.

Jacob Bergman tackade genast ja när han fick frågan om att vara med på konferensen. För fyra år sedan började han studera civilekonomprogrammet med internationell inriktning. Anna Sjöqvist drivs också av samma intresse för internationella frågor. Hon håller precis på att avsluta sin juristutbildning och internationell rätt är ett av hennes favoritämnen. – G20 Youth Forum är också ett tillfälle att få vara med om intressanta kulturella möten, säger Anna Sjöqvist.
Med totalt 1500 deltagare från hela världen lär det finnas gott om möjligheter för detta.

G20 Youth Forum pågår mellan den 17 till 21 april. Konferensen, som Anna Sjöqvist och Jacob Bergman ska delta i, består av 20 parallella rundabordssamtal, där akademiker och studenter presenterar ett ämne som sedan diskuteras. – Jag hoppas kunna bidra med ett svenskt och nordiskt perspektiv i diskussionerna, men också med de erfarenheter som jag fått från utbytesstudier och genom min utbildning, säger Jacob Bergman, som varit utbytesstudent i Shanghai och Norge.
Anna Sjöqvist, som tillbringat en termin i England, berättar att hon läst in sig på G20:s agenda för 2013 och att hon försöker hålla sig uppdaterad på internationella frågor.

Men det räcker inte med att vara inläst på de ämnen som ska diskuteras. De sociala evenemangen kräver minst lika bra förberedelse.
– Jag har köpt två balklänningar, en med långa sidenhandskar till. Det är på tok för kort om tid mellan konferensen och kvällsevenemangen så det blir till att jag får skynda mig att fixa balfrisyr, smink och påklädnad, berättar Anna Sjöqvist.

Jacob Bergman kommer att vara iklädd smoking på cocktailmiddagen – ”Tänk James Bond, säger han” – och frack på balen.
– På balen kommer det också att bli dans. Vi har fått erbjudande om att ta danslektioner på plats i Sankt Petersburg, avslutar Jacob Bergman.

Redaktör: Karin Wikman