Publicerad: 2017-09-13

Studenter pitchar filmkoncept

NYHET Studenter från Digital medieproduktion har pitchat filmkoncept för Lill Casslind, filmkonsulent på Film i Västerbotten, och Janne Widmark, manusförfattare.

I kursmomentet Digital videoredigering ska studenter från Digital medieproduktion producera film. Nu har halva kursmomentet gått och studenterna har fått pitcha sina koncept i mindre grupper, där var och en fått fem minuter på sig. Till hjälp har studenterna använt sig av bildmanus som de själva tagit fram.

Utöver klasskamrater och lärare var Lill Casslind, filmkonsulent på Film i Västerbotten, och Janne Widmark, manusförfattare, på plats. Deras uppgift har varit att ge studenterna konstruktiv feedback på deras koncept, bildmanus samt pitch.

– Jag har varit med förr och gett feedback till DMP-studenter, men det har varit när filmerna varit klara. Det är bra att vi får vara med tidigare i processen, då studenterna kan ta till sig av vår feedback och jobba vidare på den, Säger Lill Casslind.

Både Lill Casslind och Janne Widmark har suttit med under alla dagens pitcher och gett studenterna nyttiga tips på vad de kan tänka på i fortsättningen av deras filmskapande.

– Det har varit kul att ge feedback till studenterna, vi har fått se många roliga ideér som vi nu vill se bli till film, säger Janne Widmark.

Studenterna kommer nu att jobba vidare med den feedback de fått och om ytterligare två veckor ska filmerna vara klara.

Bild ovan: Från vänster, Janne Widmark och Lill Casslind tillsammans med DMP-studenterna Jakob Segerström, Evelina Östlund och Erik Modin.

Redaktör: Fanny Routovaara