Publicerad: 2018-05-15

Studenter pitchar kreativa spelkoncept

NYHET Landet: everyone’s gone, Social kombat och Alex is awake var några av de spelkoncept som studenter på Digital medieproduktion pitchade för en panel bestående av fem spelexperter.

I kursen Icke-linjärt och interaktivt berättande har studenter på Digital medieproduktion arbetat fram olika spelkoncept. Som hjälp att visualisera och testa spelkoncepten har studenterna tillverkat spelprototyper. I år testades prototyperna under en spelmässa, där studenter på kursen spelade och utvärderade varandras prototyper och koncept.

Som avslut på kursen pitchade studenterna sina spelkoncept för en expertpanel bestående av: Michael Gill, Coldwood, Petter Nallo, Paradox, Lisa Mörtsell, student på Masterprogrammet i människa-datorinteraktion och sociala medier, Sanna Hedlund, Sverok och Jan Bidner, Sogeti och Gamificationfredag.

Under pitcherna fokuserade studenterna på de kommersiella aspekterna och tog hjälp av pitchmaterial i form av bilder och trailers som de själva tillverkat. Studenterna var indelade i fem olika grupper, vilket resulterade i fem väldigt olika spelkoncept. Under pitcherna fick grupperna återkoppling av expertpanelen, som var väldigt imponerade över studenternas arbeten.

– Det har varit mycket intressant att lyssna till pitcherna, studenterna är så duktiga, både på att ta fram spel men också på att pitcha sina idéer, säger Lisa Mörtsell.

– Jag tycker att det har varit grymt häftigt idag. Det var en rolig spridning på de olika spelkoncepten, alltifrån kortspelsstrategi i digitalform till pusselspel. Det är kul att få vara med i det här sammanhanget och agera jury, nu vill man ju bara att studenterna färdigställer spelen så att man kan testa dem, säger Jan Bidner.

Bild ovan: Studenter pitchar spelet Landet: everyone’s gone, ett storybaserat spel som utspelar sig i Norrland under 1970-talet.

Studenter testar spelet Angie the angler, ett plattformsspel med fokus på äventyr med miljöförstöring som underliggande tema. I spelet får man följa marulken Angie på sin resa genom olika hav.
Studenter pitchar spelet Social kombat, ett humoristiskt och turbaserat digitalt kortspel.
Studenter pitchar spelet Alex is awake, ett pusselspel med läskiga inslag där man ska samla på minnen för att pussla ihop vem Alex är.
Studenter testar spelet Never left, ett storybaserat episodspel som utspelar sig i en mindre by i Sverige.

Redaktör: Fanny Routovaara