Publicerad: 2007-05-15

Studenter reser i Linnés fotspår

NYHET Sommaren 1732 gjorde den 25-årige Carl von Linné sin lappländska resa. Onsdagen den 16 maj 2007 reser 40 studenter från Umeå universitet i hans fotspår.

Den 12 juni 1732 påbörjade Carl von Linné sin resa från ett dimmigt Umeå. Han hade återvänt från Lappmarken och skulle nu bege sig norrut till Luleå. Turen längs med Västerbottenskusten är en av de mest anonyma delarna i Linnés lappländska resa. En plats är dock utförligt beskriven – Hökmarksberget – som han nådde en klar och molnfri dag: ”Jag fant på ett bärg, på sielva landsvägen en Brun jord, terra purpurea (rödfärgad jord), hvilken tyktes doga till färg. Berget het Högmarkbärget”.

På Hökmarksberget kommer lärare vid Umeå universitet att berätta om landhöjningen och havets bearbetning av landet, men också om våtmarker och botanik. Studenterna kommer under exkursionen att besöka platser för Linnés lappländska resa, men framförallt kommer de att få ta del av det västerbottniska landskapet ur ett mångvetenskapligt perspektiv. De kommer bland annat att få lära sig mer om ortnamn, rullstensåsar och myrar.

– Vi kommer att göra en resa i Linnés anda som bygger på möten mellan olika vetenskapsområden. Linné var inte bara intresserad av flora och fauna utan han studerade också klimatet, samernas kultur, vardagligt hantverk och redskap. Han var i allra högsta grad tvärvetenskaplig, säger Lars-Erik Edlund, ordförande i Umeå universitets Linnédelegation.

På exkursionen deltar lärare från några av Umeå universitets humanistiska och naturvetenskapliga institutioner: Ekologi, miljö och geovetenskap, Litteraturvetenskap och nordiska språk samt Historiska studier. Studenterna läser naturgeografi B och svenska/nordiska språk B. Exkursionen är en del av Umeå universitets uppmärksammande av Linnéjubileet, som firas med anledning av Carl von Linnés 300-årsdag. Journalister hälsas välkomna att delta på exkursionen.

Resrutt Umeå-Sävar-Ratan Ratan-Bygdeå-Ånäset-Lövånger Lövånger-Hökmarksberget-Burträsk-Bygdsiljum Bygdsiljum-Botsmark-Gravmark-Bullmark Bullmark-Sävar-Täfteå-Umeå

Program Kl 8.30Avfärd från Universum Kl 12.00-13.00Lunch, Lövånger kyrkstad
Kl 14.30-15.00Fika, Bygdsiljum

För ytterligare information, kontakta: Lars-Erik Edlund, ordförande i Linnédelegationen Telefon: 090-786 78 87, 070-595 33 82