Publicerad: 2019-12-20

Studenter undersöker hur AI kan hjälpa sjuka barn

NYHET Kan artificiell intelligens bli ett stöd för sjuka barn? Vilka etiska frågor måste diskuteras i så fall? Det har en grupp studenter vid Umeå universitet undersökt.

Text: Mikael Hansson

Under kursen Interaktivitet i smarta miljöer har studenterna undersökt möjligheter och utmaningar med artificiell intelligens, bland annat ur etiska perspektiv. Studentprojekten har utgått från hur applikationer som bygger på AI kan hjälpa barn med svåra sjukdomar som under långa behandlingsperioder bor vid "Hjältarnas hus", ett boende nära Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Fokus har legat på hur artificiell intelligens, utifrån de svårt sjuka barnens behov, kan förbättra deras vardag under sjukdomstiden. En grupp har exempelvis jobbat med ansiktsigenkänning för att med artificiell intelligens bedöma hur barnet mår. En annan grupp har arbetat med robotar som berättar historier för barn, medan en tredje grupp sett om det går att skapa distanssamtal med vänner och familj med stöd av smarta glasögon som Hololens.

– Vi har haft mycket intressanta etiska diskussioner, exempelvis kring hur AI ska spara data om barnen, säger Eva Mårell Olsson, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, som varit en av handledarna under kursen.

Med som handledare har även Helena Lindgren, Juan Carlos Nieves och Esteban Guerrero från Institutionen från datavetenskap varit.

Studenterna kommer läser datavetenskap samt interaktion och design.