Publicerad: 2010-10-11

Studenter uppmärksammas av Riksidrottsförbundet

NYHET Elitorienteraren och läkarstudenten Helena Jansson och Johan Samuelsson, innebandyspelare (IBK Dalen) och lärarstudent, tilldelas Riksidrottsförbundets elitidrottsstipendium på 40 000 kronor, som utdelas med 20 000 kronor per termin.

Grattis till stipendiet, hur känns det?

– Tack så mycket, det känns helt fantastiskt! säger Helena och Johan håller med.
– Tack! Det känns väldigt kul!

Vad betyder stipendiet för dig?

– Det betyder att jag kan läsa på halvtid och träna utan att behöva jobba extra vid sidan av studierna, och kan helhjärtat koncentrera mig på min idrott och studier. Inom orienteringen finns det inga stora ekonomiska medel. Det skulle vara svårt att klara av vardagen på ett halvt studiemedel eftersom det är det jag får för halvtidsstudier, så detta är helt fantastisk att få. Man brukar säga att pengar inte är allt, men detta stipendium kommer att underlätta mycket för mig berättar Helena.
– Det betyder mycket. Det är en trygghet. Nu vet jag att jag har det tryggt de två kommande terminerna. Det blir lättare att satsa på studierna och innebandyn säger Johan.

Vad är på gång framöver?

– Jag har två världslopp kvar för säsongen som jag laddar för, efter det blir det en veckas återhämtning innan grund- och vinterträningen drar igång inför nästa säsong säger Helena.
– Serien har nyligen dragit igång. Vi har spelat tre matcher och har tre vinster. Mitt personliga mål framöver är att ta en plats i landslaget för att ta EM-guld i Finland i december och självklart hjälpa till att ta IBK Dalen till slutspel, avslutar Johan.

Syftet med stipendiet är att elitidrottare ska kunna kombinera idrottande på landslagsnivå med eftergymnasiala studier på lägst halvfart.

Redaktör: Andreas Borgström