Publicerad: 2013-11-24

Studenter utvecklar interaktiva berättelser

NYHET Från att utforma koncept för en spelidé till att ta fram säljmaterial kring spelet har studenter på Digital medieproduktion fått pröva på. Syftet är att lära mer om utveckling av interaktiva berättelser.

Produktion av digitala spel stod i centrum när studenter på Digital medieproduktion nyligen prövade att arbeta med interaktiva berättelser inom dataspelsområdet. Ett färdigt spelkoncept, en interaktiv prototyp och ett pitchmaterial för att sälja in sin spelidé till ett förlag var några av delarna i kursen.

Fyra av studenterna som jobbat tillsammans med en av spelidéerna är Emelie Fessé, Nathalie Olsson, Sofia Ytell och Fanny Bleikvassli Routovaara. Dessutom har Felix Magnusson och Andreas Berglund medverkat i spelkonceptet och skrivit en speldokumentation.

Studenterna menar att de lärt sig mycket under kursen, inte minst av samarbete men också hur det rent praktiskt går till att göra en säljande trailer för ett spelkoncept som ska presenteras för exempelvis ett förlag.

Spelkonceptet de arbetat med bygger på pussellogik och med trailern vill de främst förmedla känslan som ska finnas i spelet. Det blir mycket av skräck och mystik i trailern eftersom spelet vänder sig till vuxna. (Se trailern)

– Det är en grotesk story i spelet. Miljön är anpassad till vuxna och det är lite Tim Burton-stuk över det hela, förklarar Sofia Ytell.

Att de lärt sig mycket under kursen är de alla överens om.

– Vi lärde oss mycket om praktiska saker men också mycket om att pitcha, säger Sofia Ytell.

Att pitcha innebär att snabbt och rakt kunna sälja in sin idé, exempelvis till ett förlag eller någon som kan investera ekonomiskt i projektet.

Trailern som är omkring en minut lång är resultatet av ett riktigt samarbete inom gruppen. Det märks också när de fyra pratar. Alla faller snabbt in i varandras tal och börjar någon på en mening så kan en annan avsluta den.

– Den här gruppen har verkligen samarbetat, intygar Emelie Fessé.

– Vi har litat på varandras förmågor, säger Nathalie Olsson.

– Och på varandras expertis, fortsätter Fanny Bleikvassli Routovaara som stått för mycket av illustrationerna medan animeringarna ofta fallit på Nathalies lott. Emelie har stått för klippning och ljudläggning, och Sofia för animeringar, illustrationer och pitchmaterial. Men, som sagt, alla har varit delaktiga, inte minst i spelkonceptet, och trailern är ett resultat av det samarbetet.

– Studenterna har under momentet arbetat intensivt med sina koncept. Fem olika koncept presenterades vid momentets avslutande redovisning, där två professionellt verksamma, Jan Johansson från Twoorb Studios och Mattias Johnsson från Cassius Creative, tillsammans med kursansvarig, bedömde och kommenterade spelkoncepten. Vi var eniga om att ambitionsnivån var hög och koncepten höll god kvalitet, menar Karin Danielsson Öberg, programansvarig för Digital Medieproduktion.

Studenterna fick återkoppling på sina presentationer av Mattias Johnsson, Jan Johansson och Karin Danielsson Öberg.

Bilden högst upp: Emelie Fessé, Nathalie Olsson, Sofia Ytell och Fanny Bleikvassli Routovaara är fyra av studenterna som arbetat med interaktiva berättelser.

Redaktör: Mikael Hansson