Publicerad: 2018-01-08

Studenter visar interaktiva lösningar för smarta miljöer

NYHET Sociala robotar som hjälpsamt sällskap i köket, sensorer i kläderna som temperaturreglering för svetsare och andra fiffiga lösningar baserade på artificiell intelligens är i fokus när studenter vid Umeå universitet den 9 januari visar resultatet av sina projekt.

Det är 50 studenter från kursen Interaktivitet i smarta miljöer som jobbat ihop med 25 arbetsterapistudenter kring utmaningar som ergonomi i fabriksmiljö, coaching i det dagliga livet för personer med kognitiva nedsättningar och interaktiva stöd i hemmiljö för äldre människor.

Tisdag den 9 januari visar de designskisser och andra resultat av sitt arbete under en heldag i MIT-husets interaktiva fokusmiljö. Där presenteras bland annat hur teknik för förstärkt verklighet (augmented reality) kan stödja medicinering, hur sensorer i kläder kan signalera hög belastning vid svetsarbete och hur en social robot kan användas som sällskap i köksarbetet.

Massmedier hälsas välkomna till dagen. Lämplig tid för intervjuer är kl 11-13 samt kring kl 14. MIT-husets interaktiva fokusmiljö ligger i ljusgården direkt innanför entrén till byggnaden.

För mer information, kontakta gärna:

Helena Lindgren, universitetslektor, Institutionen för datavetenskap, Umeå universitetTelefon: 090-786 77 73
E-post: helena.lindgren@umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog