Publicerad: 2017-12-05

Studenterna siktar högt när Musikhjälpen kommer till Umeå

NYHET - När vi fick veta att Musikhjälpen skulle komma hit i år kändes det självklart att vi skulle engagera oss, säger Michele Cicchetti, Umeåstudenter för Musikhjälpen. Vi vill bidra till att göra Musikhjälpen 2017 den bästa någonsin!

Musik, föreläsningar, kårvandring, flashmobs, sittningar, direktsänd matlagning, med mera. Förberedelserna har varit gedigna på campus under hösten och Musikhjälpen-veckan blir ett veritabelt aktivitetsfyrverkeri med ett gemensamt mål: att samla in pengar till årets viktiga fråga Barn är inte till salu.

- Studentengagemanget är starkt, vilket är jättekul, säger Jonas Ericson, koordinator för Musikhjälpen vid Umeå universitet. Deras driv ger ett bra ekonomiskt bidrag till Musikhjälpen och det sätter också Umeå på kartan som studentstad.

Michele Cicchetti, Umeåstudenter för Musikhjälpen, tillsammans med Viktoria Kassman Eriksson, Sanne-Ristin Bengtsson, Cecilia Mörtzell Johansson och Lovisa Fällström. Samtliga studenter vid Kulturentreprenörsprogrammet och engagerade i Musikhjälpen.

Studenter vid Umeå universitet, samlade under namnet Umeåstudenter för Musikhjälpen, har fullt schema 11-17 december. Michele Cicchetti, som också är ansvarig för medlemsnyttan vid Umeå Studentkår, är en av eldsjälarna.

Varför har ni valt att engagera er i Musikhjälpen?

Varje år arrangerar våra sektioner och föreningar väldigt många insamlingsinitiativ till Musikhjälpen, så när vi fick veta att de skulle komma till Umeå i år kändes det självklart från början att vi skulle engagera oss och bidra på det bästa sätter vi kan.

Varför är det viktigt?

Det är otroligt viktigt att skapa en medvetenhet kring alla teman som MH lyfter fram från år till år, det är ju själva förutsättningen för att vi ska kunna komma åt problemen och tillsammans skapa en bättre värld för oss alla.

Vilka är de tre bästa eventen under veckan, som ni själva arrangerar, enligt dig?

Under veckan kommer vi tre kårer, alla våra sektioner och föreningar att arrangera jättemånga intressanta event. Tre som jag vill lyfta fram är:

• Natalie Geramis föreläsning ”Tysta rop, barns berättelser om sexhandel”, som vi arrangerar i samarbete med Utrikespolitiska Föreningen på måndag 12/12 kl. 12.00–13.00 i Hörsal A.
  • Kårvandringen från MIT-fontänen till MH-glasburen på Rådhustorget som vi tre kårer arrangerar tillsammans på fredag 15/12.
  • Avslutningspuben på Origo på lördag 16/12 (Obs, kårleg).

Något mer du vill tillägga?

Engagera dig och skänk en peng till vår gemensamma bössa ”Umeåstudenter för Musikhjälpen”, tillsammans ska vi visa vad vi Umeåstudenter går för!
Umeåstudenter för Musikhjälpen 2017 (facebook)

Och det är mycket annat som sker i Musikhjälpens tecken. Studentradion sänder live i Universum hela veckan, en överraskning blixrar förbi Lindellhallen på torsdag kl. 12.15, Umeå Studentkör sjunger traditionsenligt Luciasånger i Aula Nordica på onsdagen och i samband med det säljs lussekatter och glögg i Brashörnan där pengarna oavkortat går till Musikhjälpen. Studentkören sjunger också nere på torget samma dag. Restauranghögskolan lagar trerätters middag i buren direktsändning. Och mycket mer. En av årets viktigaste veckor står för dörren.

Om Musikhjälpen

Musikhjälpen är ett insamlingsevent som en decembervecka varje år, i någon svensk stad, samlar in pengar till en humanitär katastrof. I år, 11-17 december, är det Umeås tur att stå värd. På Rådhustorget byggs en glasbur upp där de tre programledarna turas om att sända live dygnet runt i P3, SVT och SVT Play.

Årets oerhört viktiga tema är Barn är inte till salu. Läs mer om temat här. Under veckan fylls glasburen med gäster som på olika vis är engagerade i temat, samt artister. Som ett kitt i hela sändningen ligger också publikens låtönskningar som alla bidrar till insamlingen. Musikhjälpen är ett samarbete mellan Sveriges radio, SVT och Radiohjälpen. Årets programledare: Farah Abadi, Molly Sandén och Kalle Zackari Wahlström.
www.sverigesradio.se/musikhjalpen

Redaktör: David Meyers