Publicerad: 2020-08-28

Studentfavorit prisas för sin skicklighet

NYHET Joakim Bergbom, studievägledare vid Lärarhögskolan, har tilldelats Umeå studentkårs studievägledarpris 2020.

Text: Marie Oskarsson

Studentkåren delar ut priset för att premiera kompetenta studievägledare, som kan underlätta för studenter under utbildningen genom att ge vägledning, råd och stöd. Studenter har själva kunnat nominera Joakim till priset.

Motiveringen lyder: För hängivenhet till professionen och studenterna, med ett tydligt förhållningssätt till information i en ständig föränderlig studiesituation, tilldelas Joakim Bergbom studievägledarpriset. Joakim uppfyller det syfte som studievägledarrollen har i allt från bemötande till återkoppling, som återspeglas i nomineringarna.

Joakim Bergbom har arbetat vid Lärarhögskolan sedan 2017, men har arbetat som studievägledare sedan 2001.

– Våra priser delas utefter nominering av studenterna och något bättre kvitto på ett väl genomfört arbete kan vi inte tänka oss. Joakims insats för studenterna och universitet är ett gott exempel på hur studenterna vill att studievägledningen på Umeå universitet ska fungera och därför tilldelas han priset, säger studentkårens ordförande Anton Öhrlund.

Priset kommer att delas ut på vårpromotionen nästa år, 2021.