Publicerad: 2016-02-22

Studentgrupp från Handelshögskolans workshopserie Entreprenom till final i nationell innovationstävling med hållbarhetsfokus

NYHET Idag, 22 februari, avgörs den finalen i Sustainergies Cup, där studenter från Sverige och flera andra länder skapat affärsidéer kring hållbarhetsutmaningar presenterade av Scania, BillerudKorsnäs och Trafikverket.

Drygt tusen studenter från Sverige och flera andra länder var anmälda till tävlingen Sustainergies Cup och nu har femton lösningar nominerats till final, fem för vardera utmaning. Totalt är det 33 finalister från universitet i Sverige, Finland, Nederländerna och Italien som tävlar om tre prischeckar om 25 000 kr.

Via Handelshögskolans workshopserie Entreprenom representeras Umeå av Federico Castellani från Masterprorammet i Marknadsföring samt Madeleine Larsson (Miljö- och hälsoskyddsprogrammet), Rafaela Chadud (Design) och Carolina Weigl (Industriell Design).

Juryn som utser vinnarna är full av hållbarhetsförebilder; Eliza Küzükaslan, politiskt sakkunnig hos ministern för strategi- och framtidsfrågor samt nordiskt samarbete, Magnus Ljungberg, VD för Futerra, Ylva Öhrnell, Ordförande NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv, Andreas Follér, Sustainability Manager vid Scania, Louise Wohrne, hållbarhetsutvecklare vid BillerudKorsnäs samt Hanna Eklöf, utredningsledare klimat- och energifrågor vid Trafikverket.

För mer information om Sustainergies Cup

För mer information om Entreprenom