Publicerad: 2015-03-13

Studentintervju med Sofia Palmquist

NYHET Den föreläsning Socialt arbete anordnade 12/3 med Christine Rickardsson och hennes omvälvande uppväxt från gatubarn i Brasilien till ett villaområde i Vindeln blev en väldigt stark och intressant föreläsning. Många hade sökt sig till hörsalen för att ta del av vad Christine hade att berätta. En av dessa var socionomstudenten Sofia Palmquist, i nedanstående intervju kan ni läsa om hennes intryck från föreläsningen.

Berätta vad du tyckte om föreläsningen?

Föreläsningen var väldigt omtumlande och det var väldigt inspirerande att få lyssna på Christina som bara var 31år men det känns som hon levt tio liv. Jag har tidigare haft svårt att ta till mig om gatubarn i Brasilien, men när det står någon framför en som varit med om detta och konkret berätta om det, så blir det verkligt och väldigt starkt. Men även andra delar av föreläsningen var intressant att lyssna på, såsom adoptionen och hur det är att växa upp som tonåring. Det var många tankar som växtes av föreläsningen.

Tror du att du kommer kunna ta med dig erfarenheter av föreläsningen i ditt framtida yrke som socionom?

Ja det tror jag, det är extremt viktigt just för att det blir verkligt, speciellt när det blir någon som står precis framför en och berättar om sina egna erfarenheter och om hur det har påverkat henne. Sen om man kopplar det till vårt framtida yrkesliv så inser man också att det här är ett viktigt jobb, jag blev väldigt inspirerad av föreläsningen.

Vill du ha mer externa föreläsningar under utbildningen eller är det på lagom nivå?

Jag går nu T7 och det har inte varit så mycket självupplevda berättelser. Det är sunt och nyttigt med en blandning av teori och liknande denna typ av föreläsning, att kunna koppla teorier till verkligheten är viktigt.

Bilder från föreläsningen med Christine Rickardsson:

Redaktör: Andre Tetting