Publicerad: 2019-03-29

Studentlokaler får nya artistnamn

NYHET Tvärkorridoren på våning tre i Beteendevetarhuset används numera som grupprum för psykologistudenter. I samband med att lokalerna övertogs av Institutionen för psykologi namngavs respektive rum efter i vissa kretsar kända sångare och sångerskor. Ledningen för Pedagogiska institutionen har nu beslutat att byta ut artisterna som namnger grupprummen,

Lokalerna kommer att få helt nya namn istället för de tidigare. Simon Wolming, prefekt vid Pedagogiska institutionen, har fattat detta beslut efter dialog med arbetsmiljöombuden och studentrepresentanter.

- Jag kände att denna åtgärd var helt nödvändig eftersom framför allt studenter inte har någon koll på de tidigare artisterna. Dessutom kan jag tycka att de nuvarande artisterna känns lite väl svåra och pretentiösa för gemene man, säger Simon Wolming.

Efter förslag från en arbetsgrupp vid Pedagogiska institutionen har lokalerna nu fått nya namn.

- Jag tycker namn som Carola, Bianca, Bieber, mfl klingar mycket bättre, säger en nöjd Simon.

Av de tio rummen har nio redan fått nya namn. För att främja delaktighet och transparens i beslutandeprocessen har arbetsgruppen medvetet låtit ett av rummen tillfälligt bli utan namn. Tanken är att ge studenter och medarbetare i hela Beteendevetarhuset chansen att bidra med det sista namnet. Pris utlovas till vinnande bidrag.

- Tänk gärna Mello, säger Simon Wolming.

Förslagen skickas till Mikael Henningsson, prefekt vid Institutionen för psykologi, senast 5 april.
mikael.henningsson@umu.se