Publicerad: 2009-08-13

Studentprojekt kring hållbar utveckling

NYHET I tio veckor har 26 studenter deltagit i kursen Design av samverkande system. De har fått fria händer att utarbeta ett gemensamt projekt kring hållbar utveckling.

– Det var väldigt svårt i början, vi visste inte alls vad projektet skulle leda till. Vi har lärt oss allteftersom, berättar studenten Kenneth Swedlund.

I tio veckor har 26 studenter deltagit i kursen Design av samverkande system. De har fått fria händer att utarbeta ett gemensamt projekt kring hållbar utveckling på uppdrag av förutbestämd beställare, i det här fallet läraren Anders Broberg.

I kursen har de använt sig av metodiken Scrum för att få hela gruppen att samarbeta mot ett och samma mål. Gruppen delades in i fem undergrupper med teamledare och en gemensam projektledare i läraren Jonny Pettersson för att få flyt på kommunikationen.

– Hela kursen är resultatet på kursen, vi kan nu lämna över den till nästa kurs som en prototyp för hur den kan hållas, säger Rickard Tornblad.

Vad blev då resultatet? Jo, gruppen brainstormade fram ett antal olika idéer för en virtuell knytpunkt, med syfte att förmå människor att förändra sitt miljömedvetande.

– Det blev bland annat en idébank, forum, spel, tävlingar där familjer och företag skulle utmana varandra att cykla istället för att ta bilen. Tanken med hela projektet vara att alla skulle känna att vi kom fram till en helhet, säger Caroline André.

En gemensam logo i form av en grön/blå droppe på grön botten har också utformats för att symbolisera det gemensamma hållbara företaget Re.

Redaktör: Mikael Hansson