Publicerad: 2009-02-26

Studentuppsats blir källa i ny bok

NYHET Med anledning av Björn Lundéns nya bok 50+ blir en av Handelshögskolan i Umeås alumner uppmärksammad för sin magisteruppsats som handlar om kapitalflykt till skatteparadis och ekonomisk brottslighet.

Så här står det i förordet till boken: Ett stort tack till Alvin Wendelius som låtit mig använda hans banbrytande magisteruppsats Kapitalflykt till skatteparadis som hjälpmedel när jag skrivit denna bok. Alvin är nyutexaminerad civilekonom från Umeå Universitet, och har nyligen påbörjat sin yrkesverksamma karriär.

- Det känns mycket roligt att min uppsats blir uppmärksammad på det här sättet. Det visar att den tid och energi som jag har lagt ner har gett ett positivt utfall. Att skriva om skatteparadis och ekonomisk brottslighet har varit mycket spännande och har även gett mig ett intresse att fortsätta läsa in mig på området och skriva mer.

Boken 50+ handlar om hur man planerar ekonomiskt för det tredje livet, dvs ålderdomen. En stor del av boken handlar om olika former av pensionering, men ett kapitel handlar om att flytta utomlands. En del svenskar väljer att flytta till ett så kallat skatteparadis, antingen rent fysiskt, eller bara med sina pengar. När vi skrev boken hade vi utmärkt hjälp av Alvin Wendelius uppsats om skatteparadis, som vi hämtat värdefull information ur, berättar Björn Lundén.