Publicerad: 2021-10-18

Studera utanför Europa läsåret 2022/2023

NYHET Nu kan du söka utbytesstudier i Australien, Indien, Japan, Kanada, Kina, Mexiko, Nya Zeeland, Sydkorea, Taiwan eller USA. Lär känna ett land, dess kultur och få vänner för livet. Utmana dig själv och få ovärderliga kunskaper och erfarenheter.

Text: Jessica Bergström Grahn

– Till läsåret 2022/2023 har vi i dagsläget 127 platser fördelat på universitet i 10 länder. Genom ett utbyte kan du både bredda och fördjupa din utbildning. Att resa iväg och uppleva en annan kultur är både roligt, berikande och lärorikt. Det är också en merit för framtida karriär, säger Alexandra Lindén, internationell koordinator på International Office.

Många studenter vid Umeå universitet tar chansen att åka på utbyte. Två av dessa är Anja Tjärnhage och Signe Bennmarker.

– Det är en fantastisk möjlighet att få uppleva vardagen i en annan kultur. Man får helt nya perspektiv på hur man kan leva och man får utmana sitt sätt att tänka, och så är det så otroligt roligt. Har du möjligheten finns det egentligen ingen anledning att inte åka, menar Signe Bennmarker och Anja Tjärnhage, studenter i interaktion och design, som just nu befinner sig på utbyte vid Hanyang University i Seoul, Sydkorea.

Är du nyfiken på hur det är att studera i Sydkorea kan du följa Signe och Anja via Umeå universitets instagram tisdag den 19 oktober då de gör en takeover. Passa på att fråga dem om hur det är att plugga utomlands och allt som du funderar på!

Informationsträffar och drop-in i oktober och november

International Office har också flera tillfällen med informationsträffar och drop-in för dig som vill veta mer om utbytesstudier och få hjälp med din ansökan. Du hittar information om dem i kalendariet på studentwebben eller direkt via webbsidan nedan.

Ansök senast 15 november

Sista dag att söka utbytesstudier utanför Europa via de universitetsövergripande platserna för läsåret 2022/2023 är den 15 november, 2021.

Läs mer om utbytesstudier och hur du ansöker på webbsidan Utbytesstudier utanför Europa.

Kontakta International Office

Kontakta International Office om du har frågor om att åka som utbytesstudent till länder utanför Europa.