Publicerad: 2022-12-16

Studera vid norra polcirkeln läsåret 2023/2024

NYHET Nu kan du söka utbytesstudier i Kanada och norra USA eller Island, Färöarna, Grönland, Norge eller Finland. Genom utbytesprogrammet north2north lär du känna ett nytt land, dess kultur och får vänner för livet. Möjlighet att söka stipendium finns.

Text: Jessica Bergström Grahn

Senast den 16 januari kan du ansöka om utbytesstudier en termin vid norra polcirkeln för läsåret 2023/2024. Utbytesprogrammet north2north är ett nätverk inom University of the Arctic. Genom utbytesprogrammet kan du åka till ett antal universitet, som också ingår i nätverket, i norra USA, Kanada, Island, Färöarna, Grönland, Norge eller Finland.

”Som utbytesstudent inom north2north kommer du att lära dig saker om dig själv, andra platser och kulturer men även om din egen region – norr! Ta chansen att förbättra dina kunskaper om arktiska frågor genom att läsa kurser vid ett annat lärosäte inom UArctic. Det finns även chans till stipendium”, säger Helena Löfstrand, internationell koordinator vid Umeå universitet.

Ett utbyte som öppnat ögon, sinne och hjärta för nya möjligheter

Många studenter vid Umeå universitet tar chansen att åka på utbyte. En av de studenter som varit på utbytesstudier via north2north är Alba Puigefabregas Sieso som studerade en termin vid Alaska Pacific University i USA. Alba studerar på livsvetenskapsprogrammet vid Umeå universitet och kommer ursprungligen från Spanien.

”Min erfarenhet vid Alaska Pacific University var helt unik. Klasserna de erbjöd var helt annorlunda än vad jag tidigare upplevt. Jag hade kurser som Conservation Biology, Scientific Writing, and Avalanche Forecasting for Professionals som har inspirerat mig djupt. Detta utbyte har utan tvekan öppnat mina ögon, sinne och hjärta för nya möjligheter för min framtid.”

Alba kommer att vara med på den informationsträff som International Office anordnar under lunchtid den 16 december för att berätta mer om sin upplevelse av studierna i Alaska via north2north.

”Det bästa jag tar med mig från det här utbytet är alla människor, kontakter och särskilt vänner jag har träffat. Allt var naturligtvis inte lätt, dessa upplevelser är alltid utmanande och känslomässigt intensiva, men det var just genom det som jag lärde mig så mycket,” menar Alba.

Informationsträffar och drop-in i december och januari

Är du nyfiken att veta mer om utbytesstudier inom north2north så bjuder International Office in till två digitala drop-in-tillfällen i Zoom, ett den 20 december och ett den 11 januari. Båda hålls under lunchtid, kl. 12-13. Då får du veta mer om utbytesstudier via north2north och kan också få hjälp med din ansökan. Du hittar information om tillfällena i kalendariet på studentwebben eller direkt via webbsidan nedan.

Sista dag att söka utbytesstudier via north2north för läsåret 2022/2023 är den 16 januari 2023.

Läs mer om utbytesstudier vid norra polcirkeln på studentwebben.

Du kan alltid kontakta International Office (via e-post) om du har frågor om att åka som utbytesstudent.