Publicerad: 2024-02-01 Uppdaterad: 2024-02-02, 08:59

Studieplatser till alla studenter i kårhuset Västra Paviljongen

NYHET Ett nytt kårhus med studieplatser, restaurang och kulturscen har nu öppnat med centralt läge vid Vasaplan i Umeå. Västra Paviljongen ska vara en plats för alla studenter, oavsett kårtillhörighet, betonar verksamhetschefen David Sagebo.

Mimerskolans gamla gymnastiksal har fått en ny kostym. Först restaurerades den kulturminnesmärkta exteriören, och i två års tid har interiören genomgått en omfattande renovering med nya ytskikt, fungerande ventilation, ett nytt kök samt en scen med ljud, ljus och allt därtill.

Huset har renoverats med respekt för ursprungsbyggnaden, till exempel har ornamenterade originalpelare plockats fram bakom väggar för att nu få synas i sin fulla glans. Ovanför det gamla gymnastikgolvet tronar en nytillkommen mezzanin, en slags balkongkonstruktion som förenar de två våningsplanen, och de gamla omklädningsrummen har ersatts med kapprum.

– När det gäller möblemanget har vi försökt att använda återbruk och second hand så mycket som möjligt, berättar David Sagebo, verksamhetschef på Västra Paviljongen.

Kårhus för alla studenter

För det är så det heter numera: Västra Paviljongen, som en blinkning till tentamenslokalerna i Östra Paviljongen på Ålidbacken. Verksamheten drivs av Kårhusstiftelsen i ett eget bolag, och ska fungera som ett kårhus för Umeå universitets alla studenter med giltigt UMU-ID. Här finns studieplatser och möjlighet till föreläsningar dagtid, med restaurang och en kulturscen med plats för upp till 450 besökare övrig tid.

Det finns planer på nattklubb, konserter, stand-up och andra nöjesarrangemang, och med en enorm tv-skärm hoppas David Sagebo också kunna visa exempelvis sportsändningar och e-sport.

– Det ska vara ett hus för alla. Vi har upplevt ett sug från studenterna att kunna hålla till inne i stan, och det hålrummet hoppas vi nu kunna fylla. Alla studenter eller kåranslutna är ju med och äger det här, så ser vi det, säger han.

Kan användas av många

Salongen, ett rum på övervåningen, kan hyras ut till företag, universitetets verksamheter och andra aktörer, och hela huset kan bokas av föreningar eller andra intressenter när studenterna inte använder det. Under våren 2024 har exempelvis en lokal musikförening bokat bandet Wilmer X för en spelning i Västra Paviljongen, men det är också många studenter som hör av sig och vill uppträda på olika sätt.

– Det känns fint att huset lever upp igen, och att det kommer att fyllas med aktiviteter av och med studenter liksom allmänheten, säger David Sagebo.

Mimerskolans gamla gymnastiksal

Läroverket Mimerskolans gamla gymnastiksal, bredvid Vasaplan i Umeå, stod klar 1892 och är ritad av stadsarkitekten FO Lindström. Huset ansågs vara så häpnadsväckande att fotografier på gymnastiksalen och dess utrustning visades vid världsutställningen i Chicago 1893. Byggnadens exteriör är i dag kulturminnesmärkt.

År 2017 köpte det privata, lokala bolaget Fort Knox gymnastiksalen av Umeå kommun, via det kommunala bolaget Inab. Huset hyrs sedan 2023 ut till Kårhusstiftelsens bolag under namnet Västra Paviljongen.