Publicerad: 2016-10-10

Styrelseordförande föreläste för studenter

NYHET Universitetsstyrelsens ordförande Lennart Evrell är till vardags vd och koncernchef för metallföretaget Boliden. I fredags höll han en uppskattad föreläsning om riskanalys för studenter vid kandidatprogrammen i biologi och geovetenskap samt miljö- och hälsoskydd.

Vid universitetsstyrelsens möte i juni uttryckte styrelseordförande Lennart Evrell en önskan om att få träffa studenter och få en inblick i undervisningen. Det ordnades genom att han själv fick möjlighet att medverka som gästföreläsare för studenter vid institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap som läser kurser i riskanalys och mark och vatten.

Boliden driver fem gruvområden och fem smältverk i Sverige, Norge, Finland och på Irland. Företaget som har totalt 5 500 anställda bryter malm och producerar i sina smältverk bland annat zink- och blytackor, kopparkatoder, guld- och silvergranuler. Merparten av Bolidens metaller och övriga produkter säljs till industriella kunder i Europa.

Lennart Evrell presenterade företagets verksamhet och berättade hur och varför Boliden arbetar med förebyggande riskanalyser. Han hade sällskap av företagets hållbarhetschef Christer Ryman som presenterade Bolidens hållbarhetsarbete mer i detalj.

Föreläsningen var mycket uppskattad av studenterna som tyckte att det var roligt och lärorikt att få ha externa föreläsare. Flera av lärarna vid institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap tog tillfället att få en inblick i Bolidens verksamhet och Lennart Evrell fick också träffa forskaren Åsa Berglund och doktoranden Johan Lidman som driver ett projekt om gamla gruvdammar i Laisvall tillsammans med Boliden inom ramen för Företagsforskarskolan.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog