Publicerad: 2009-04-22

Succé för doktorandernas karriärdag

NYHET 150 doktorander i olika faser av sina forskarstudier från Umeå universitet och SLU hade på tisdagen sökt sig till MIT-huset för att ta del av ett fullspäckat seminarieprogram med ett 20-tal parallella föreläsningar.

Föreläsningarna handlade om allt från alumners egna erfarenheter av sin karriärutveckling till CV-skola med Umeå universitets karriärvägledare. Rektor Göran Sandberg höll en mycket uppskattad föreläsning där han berättade om sin tid som doktorand. Där blev det också långa diskussioner om både positiva och negativa erfarenheter.

Robert Byström, doktorand på Kemiska institutionen, tog del av Christer Nordlunds, föreläsning om erfarenheter och om att ta vara på chanserna, om timing, nätverk och prestationsångest och han tyckte att det var intressant. Det bekräftade också det han redan vet; att hårt arbete och kontakter men också tillfälligheter kan leda till intressant utveckling av karriären. - Jag kom hit för att lyssna på andras erfarenheter från akademin och utanför och få lite tips. Jag har levt med tanken länge men nu har det blivit aktuellt eftersom jag disputerar till hösten. Jenny Hadrevi, doktorand vid Institutionen för integrativ medicinsk biologi, tog del av förmiddagens föreläsningar:
- Jag är här för att se vad man kan göra för att påverka karriären eftersom jag bara har ett år kvar innan disputation.

Victoria Sörensson, Karriärvägledare vid Enheten för näringsliv och samhälle, höll CV-skola om skillnaden mellan funktionell CV och akademisk CV för ett 80-tal doktorander. Hon gav praktiska tips om hur ett CV-kan byggas upp och se ut.
- Ni måste tala om var ni är på väg, både idemässigt och målmässigt, och berätta om era kärnkommpetenser för att arbetsgivaren ska kunna se vad ni kan och vem ni är, berättade Victoria.

Karriärdagen är ett samarbete mellan Umeå universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet och kårerna.

Läs mer om karriärvägledning

Redaktör: Malin Vikström