Publicerad: 2018-05-14

Succé för Genus i centrum

NYHET Trots en lördag med strålande solsken kom nästan 140 personer till Kvinnohistoriskt museum för att lyssna när forskare och studenter från Umeå centrum för genusstudier (UCGS) bjöd på föreläsningar, poesimöten och panelsamtal i samband med Genus i centrum den 5 maj. Utöver detta hade det också dukats upp med såväl rosa prinsesstårtor som ett bord fullt med publikationer skrivna av medarbetare vid UCGS samt avhandlingar tillkomna inom ramen för Genusforskarskolan.

Genus i centrum arrangerades som en del av festligheterna under Genusjubel, men också för att återknyta till evenemanget Forum på stan som ofta arrangerandes av Kvinnovetenskapligt forum under början av 2000-talet. Det var därför mycket passande att eftermiddagen inleddes med en historisk tillbakablick under vilken Lena Eskilsson berättade om framväxten och utvecklingen av kvinno- och genusforskningen vid Umeå universitet. Därpå följde ett känslosamt poesimöte mellan Josefin Olsson och Annelie Bränström Öhman. Efter en välbehövlig tårtpaus fortsatte programmet med passet ”Aktuell forskning x3” under vilket Liselotte Eriksson, Greta Bladh och slutligen Elin Kvist, Maria Carbin och Johanna Overud berättade om sin forskning.

Eftermiddagen avslutades med ett samtal, under ledning av Britt-Inger Keisu, med rubriken ”Om och efter #metoo” mellan Malin Rönnblom, Linda Gustafsson (Umeå kommun) och Karin Malmberg (Skuggteatern).

Museichef Maria Perstedt sammanfattar sina intryck av Genus i centrum.
- Att som museibesökare få möta forskare på hög nivå, och vice versa, i ett enkelt och avslappnat format är kul. Det innebär dessutom stora vinster, för samtliga, det inspirerar och bådar gott inför framtiden.

- Ja, att Umeå centrum för genusstudier tillsammans med Kvinnohistoriskt museum drar en sån stor och intresserad publik en lördag, när vårsolen lyser, är ett kvitto på hur viktigt det offentliga samtalet om makt och kön är i Umeå, avslutar Ann-Louise Silvfer som var konferencier under Genus i centrum.