Publicerad: 2005-01-14

Succé för IT-sjuksköterskeutbildning

NYHET Antalet sökande till sjuksköterskeprogrammet med IT-profil, som Umeå universitet ger i Lycksele, har slagit alla förväntningar. Utbildningens 30 platser lockade 188 sökande från hela landet.

– Att med hjälp av distansöverbryggande teknik, det som brukar kallas telemedicin, kunna erbjuda en likvärdig vård i hela landet är på god väg att bli verklighet. Sjuksköterskor som har denna nya profil mot IT och vård i glesbyggd kommer att bli pionjärer inom sitt yrke, säger Anna Norberg, regionchef för Umeå universitet i Lycksele.

Måndag 17 januari är det upprop för de nya studenterna. Programmet ges av institutionen för omvårdnad, Umeå universitet, och är utformat tillsammans med kommunalförbundet Akademi Norr och Lycksele lärcentrum.

Utbildningen har glesbygdsprofil, vilket innebär att livsbetingelser och hälsoaspekter som förknippas med boende och vård i glesbygd beaktas. Programmet är även profilerat mot IT och distansöverbryggande IT-användning inom vården, något som gör utbildningen unik i Sverige. Lycksele lärcentrum anordnar en kick-off i samband med registreringen.

Pressen är välkommen.

Lokal: Umeå universitet i Lycksele/inlandet
Tid: 11.00, måndag den 17 januari

Studenterna hälsas bland andra välkomna av Lilly Bäcklund, kommunalråd i Lycksele och Per-Eric Magnusson, kommunchef i Lycksele.

Kontaktpersoner:

Britt-Mari Oja, programansvarig, Institutionen för omvårdnad,Tel: 090-786 9108
E-post: britt-mari.oja@nurs.umu.se,

Anna Norberg, regionchef för Umeå universitet i LyckseleTel: 0950-162 72E-post: anna.norberg@adm.umu.se
www.lycksele.umu.se

Ulf Ståhlbröst, ansvarig för högskolefrågor i Lycksele kommunTel: 0950-168 92