Publicerad: 2009-05-04

Succé för Valborg på campus

NYHET Ett nytt publikrekord sattes när Valborgsfirande hölls på Umeå universitets campus för fjärde året i rad.

– Det är alltid svårt att uppskatta hur många människor som är på plats, men vi tror att det rörde sig närmare 8 000 personer, det var i alla fall betydligt fler än de tidigare åren, säger Ejvår Falck, projektledare för Valborg på campus.

Föreningen Interaktiv historia från Sävar tågade in i tidstypiska uniformer och gevär, som en del av uppmärksammandet av märkesåret, det nationella firandet av att det är 200 år sedan Finland och Sverige blev två länder och att det sista slaget stod i Sävar år 1809.

Våren sjöngs in av Valborgskören som bestod av totalt ett 90-tal sångare från Umeå studentkör, Nationskören, Umeå vokalensamble och Sångkraft under ledning av Umeå universitets director musices Thomas Pleje. Vårtalet hölls av professor Mohammad Fazlhashemi. En stor publik samlades framför scenen för att lyssna till kvällens musikaliska dragplåster, Two White Horses och David Sandström Overdrive.

Men även eldshowen av Mirus och de olika aktiviteterna som ponnyridning och kaninuppvisning hade en stor publik.

– Valborgsfirandet på campus har nu blivit en tradition. Det är väldigt roligt att se campus krylla av tusentals Umeåbor i alla åldrar. Vår ambition är att universitetet och staden ska integreras allt mer. Valborgsfirandet är en del av den ambitionen, säger Göran Sandberg, Umeå universitets rektor.

Valborg på campus arrangeras av Umeå universitet och Umeå kommun i samarbete med Akademiska Hus, Västerbottens Folkblad, studentkårerna och Kultur på campus vid Umeå universitet.

Mohammad Fazlhashemis vårtal och fler bilder från Valborgsfirandet finns på
www.umu.se/valborg