Publicerad: 2008-12-01

Succé när Veronica Maggio spelade på campus

NYHET Veronica Maggio var för många studenter höstens höjdpunkt i Kultur på Campus-programmet – Aula Nordica var fullsatt när hon i torsdags gav en lunchspelning.

– Det är inte mycket som får mig att gå upp klockan sex och resa 70 mil, men Umeå lyckades, sa Veronica Maggio när hon kom in på scenen.

I sällskap med bandet äntrade hon Aula Nordica strax efter utsatt tid. Veronica Maggio hade lockat en publik där en övervägande majoritet var studenter - hennes ärliga och okomplicerade texter verkar tilltala unga.

Under 45 minuter bjöds åhörarna på en blandning av några av Veronicas första låtar och spår från senaste skivan Och vinnaren är. Mest uppskattad var kanske superhiten Dumpa mig, men sedan Veronica presenterat Stopp som sin egen favorit från nya skivan fick även den många applåder.

Den Uppsala-födda sångerskan anmärkte på hur ovanligt det var att publiken satt stilla på hennes konserter, och det kliade nog ordentligt i benen på många som hellre hade stått och dansat.
– Tack ska ni ha, hoppas ni får en bra skoldag, sa Veronica innan hon gick av scenen.

Till publikens förtjusning kom hon strax efter tillbaka med två extranummer, där alla gjorde sitt bästa för att sjunga med på Veronicas uppmaning. När klockan sedan slog ett och det var dags att gå tillbaka till föreläsningar och arbete ville jublet aldrig ta slut.

Redaktör: Anja Hansen