Publicerad: 2011-11-30

Succékocken från Youtube lyfter fram Informatik-program

NYHET Är han Västerbottens största kändis 2011? Mycket möjligt eftersom filmerna med den brutale kocken visats långt över 20 miljoner gånger på Youtube. Nu presenterar nya utbildningskatalogen för Umeå universitet mannen bakom den hysteriska rollen som pluggat både Digital Medieproduktion och Crossmedia.

Du har väl inte missat den brutale kocken på Youtube? Med långt över 20 miljoner visningar på Youtube i serien Regular Ordinary Swedish Meal Time står han fram som en av Västerbottens största kändisar under 2011. Nu får blivande studenter också lära känna Niclas Lundberg närmare eftersom han porträtteras i ett stort reportage i nya utbildningskatalogen från Umeå universitet.

Digital medieproduktion och Crossmedia

Utbildningskatalogen är mycket viktig för Umeå universitets studentrekrytering och många blivande studenter bläddrar gärna i den för att få en överblick av universitetets kurser och program. I fotograf Elin Berges fylliga bildreportage får de nu också lära känna Niclas Lundberg som under de senaste tre åren pluggat på institutionen för Informatik och programmet Digital medieproduktion. Studier som han i år följer upp med en masterutbildning i Crossmedia Interaction Design vid Umeå universitets campus i Skellefteå.

Nytt för i år är att katalogen skickas hem till elever i Norrland som går sista året på gymnasiet förutom att den delas ut vid mässor och kampanjer på flera orter, vilket innebär att många kan få upp ögonen för Informatik och utbildningarna i digital medieproduktion.

Fantastisk kreativ miljö

– Jag minns alldeles särskilt en kurs i icke-linjärt och interaktivt berättande där vi var en grupp som jobbade intensivt tillsammans. Alla gick verkligen in för uppgiften och vi fördjupade oss i detaljer i timmar. Det är fantastiskt att befinna sig i en så kreativ miljö med ambitiösa människor som vill och kan så mycket, berättar Niclas Lundberg i katalogen.

Sedan hösten 2011 läser Niclas vidare på masterprogrammet i Cross Media Interaction Design på Campus Skellefteå. Det är en utbildning på avancerad nivå för den som vill arbeta med digital konceptutveckling, analys inom digital marknadskommunikation, digital marknadsföring, film, tv, webb och andra tillämpningar av digitala medier.

Redaktör: Mikael Hansson