Publicerad: 2014-01-20

Summering av SM-veckan i Umeå

NYHET Under SM-veckan har 32 av Umeå Universitets elitidrottsstudenter tävlat i ett fantastiskt arrangerat mästerskap som satt Umeå på kartan. Flera av elitidrottsstudenterna har genomfört imponerande prestationer.

SM-veckan inleddes enormt starkt av elitidrottsstudenterna och flera av studenerna har kammat hem medalj under veckan i någon av de 16 idrotter som genomfördes i Umeå.

3 guld, 1 silver och 2 brons av elitidrottsstudenter

Elina Rönnqvist vann SM-guld i styrkelyft, med 192,5 kg i marklyft satte hon dessutom nytt Svenskt juniorrekord. Karl Dahlgren, som kombinerar sin satsning på jujutsu med studier vid läkarprogrammet, vann mästerskapet i Jujutsu klass 62 kilo. Skidåkaren Mia Eriksson genomförde fina tävlingar och fick bland annat med sig en guldmedalj tillsammans med sina lagkamrater i Piteå Elit i damernas längdskidstafett.

Mia tog även en individuell bronsmedalj i söndagens sprint i fri teknik efter en spurtduell. Clara Auland gjorde också fina framgångar i sprinten och vann en bronsmedalj i klassen U23 med sin sjätteplacering i sprintfinalen.  Även skidåkaren Linn Sömskar har under SM-veckan visat framfötterna. På herrsidan har skidåkarna också gjort bra ifrån sig under SM-veckan. I den avslutande sprinten fanns 4 elitidrottstudenter imponerande med bland de 18 främsta, där bland annat Gustav Nordström som knep en sjunde placering.

Kartläsaren och elitidrottsstudenten Sofie Lundmark tog SM-silver tillsammans med sin förare Emil Bergkvist i Rally SM-Sprint. ”Det var jätteroliga tävlingar, det kändes ovant att köra ett så publikt arrangemang” säger en glad Sofie Lundmark som vanligtvis är mer van vid att åka i skogen med färre åskådare i publikskaran. Till vardags läser Sofie på Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå Universitet. Framöver kommer Sofie att tävla för Tyskland.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson