Publicerad: 2016-12-14

Susanne Haugen ny språkexpert i SVT

NYHET Varför finns det sextiofem olika stavningar av sje-ljudet? När använder man semikolon? Språkfrågor har nog funnits med ända sedan starten av reguljära radio- och tv-sändningar. Från och med 10 januari kommer Susanne Haugen, lektor i nordiska språk, Institutionen för språkstudier, Umeå universitet, att svara på tittarnas språkfrågor i SVT:s Go'kväll.

Text: Per Melander

Susanne Haugen Foto: Per Melander, Umu
Susanne Haugen berättar om sin medverkan att det känns roligt, spännande och hedersamt. Hon påpekar vidare att det här är ett program som når många tittare och att språkfrågor är ju något som dessutom engagerar många människor – inklusive henne själv.

– Det som är lite kul i sammanhanget är att när jag själv studerade nordiska språk så skrev jag en B-uppsats om språkliga lyssnarfrågor som skickats in till Sveriges radio.

– Det var genom min lärare Åke Jonsson, som tidigare haft den här rollen som språkexpert i både radio och tv och även grundade Sveriges radios språkvårdsavdelning, som jag kom över materialet till uppsatsen, som blev ganska bra vill jag minnas, säger Susanne.

Susanne Haugen berättar vidare att hon är själv intresserad av många olika saker när det gäller språk.

– Ett område som jag alltid tyckt varit roligt är ord. Till exempel ordformer, betydelser av ord, hur ord är bildade och deras ursprung, och betydelseförändringar. Min avhandling till exempel, den handlade om ett ord – bauta.

– Det ska bli spännande att se vilka frågor som kommer, om det är samma som alltid brukar komma eller om det kommer några nya?

Från och med tisdag den 20 december kommer en trailer med uppmaning om att skicka in frågor att visas på SVT. Sedan blir det under fyra tisdagar från och med tisdag 10 januari som Susanne Haugen kommer att medverka i Go'kväll.

Läs mer om Go'kväll på svt.se

Redaktör: Per Melander