Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

Publicerad: 2024-05-08

Svårt att fälla till ansvar vid dödsolyckor i arbetet

NYHET I Folkbladet ger Johan Holm, universitetslektor i rättsvetenskap vid Umeå Universitet, sin förklaring till varför dödsolyckor på arbetsplatser sällan leder till en fällande dom.

Johan Holm forskar och undervisar i arbetsrätt och arbetsmiljörätt vid Juridiska institutionen. Hans forskning fokuserar på arbetslivets förändring. I Folkbladet kommenterar han det faktum att dödsolyckor på arbetsplatser sällan leder till en fällande dom.

– Om det är för få som döms eller inte, det beror på vad man tycker. Men varför jag tror att inte så många döms, beror både på hur reglerna ser ut och praktiska problem med att undersöka och utreda händelserna, säger Johan Holm till Folkbladet.

I artikeln säger Johan Holm att det finns saker som pekar på att arbetsmiljöbrott inte är det som prioriteras högst inom rättsväsendet. Han konstaterar också att arbetsmiljöbrott kan vara svåra att utreda på grund av att ansvarsfrågan blir otydligare ju fler entreprenörer som är inblandade och att det är väldigt många arbetsmiljöföreskrifter som ska följas.

– Det kan bli svårt att utreda, man lyckas inte kartlägga exakt vad som hänt och då blir det svårt att säga att det är ett arbetsmiljöbrott, säger Johan Holm till Folkbladet.

Här kan du läsa nyheten på Folkbladet

Här kan du som anställd eller student också läsa nyheten via UB:s digitala dagstidningar och tjänster