Publicerad: 2021-03-04

Svensk Innebandy får unik doktorandtjänst

NYHET Under den kommande avtalsperioden med Innebandyns kompetenscentrum (IKC) i Umeå tar Svenska Innebandyförbundet nya steg inom utveckling och satsar på en doktorandtjänst.

Tillsammans med Företagsforskarskolan vid Umeå universitet och Institutionen för psykologi vid Umeå universitet satsar Svenska Innebandyförbundet och Innebandyns kompetenscentrum (IKC) på en doktorandtjänst. Doktoranden kommer att arbeta med det redan befintliga projektet Riskfaktorer för idrottsskador hos innebandyspelare. Ett projekt som utförs för innebandysspelade elever på NIU-gymnasier och på Riksinnebandygymnasiet (RIG). Det övergripande syftet med projektet är att bidra med nya och fördjupade kunskaper om hur träningsbelastning, hälsovanor samt psykologiska och fysiska faktorer relaterar till skadeincidens hos unga innebandyspelare.

- Detta är något som vi haft som en förhoppning sedan starten av IKC, att vi en dag skulle ha en forskarstuderande kopplad till förbundet så det känns väldigt kul, säger Taru Tervo, forskningssamordnaren på IKC.

Doktoranden kommer att ha sin tjänst på institutionen för Psykologi vid Umeå Universitet och denne är även kopplad till Umeå universitetens företagsforskarskola som är en av finansiärerna för tjänsten.

- Det har hänt otroligt mycket inom forskningsområdet hos Svensk Innebandy jämfört med bara 10 år tillbaka. Samarbetet med IKC och forskning inom innebandy är två viktiga delar för vi ska kunna utvecklas från den position vi har idag. Vi är tacksamma för att Företagsforskarskolan ger forskningsprojektet det här stödet som verkligen leder oss in i en ny fas, säger Svensk Innebandys utvecklingschef Anders Jonsson.

Samarbetspartner till projektet är forskare vid Umeå universitet, Innebandyns kompetenscentrum, Företagsforskarskolan vid Umeå universitet samt forskare vid Högskolan i Halmstads och Linköpings universitet samt Sideline Sports.

Mer infomation och ansökan: Doktorand i idrottspsykologi med inriktning mot idrottsskador

Välkommen att kontakta:

Taru Tervo, taru.tervo@umu.se, forskningssamordnare, Innebandyns kompetenscentrum, Idrottshögskolan, Umeå universitet

Anders Jonsson, anders.jonsson@innebandy.se, utvecklingschef, Svensk Innebandy.