Publicerad: 2022-10-14

Svensk innebandy lanserar knäkontroll+

NYHET I syfte att förebygga skador och förbättra prestationsförmågan hos innebandyspelare introducerar Svensk innebandy sitt eget knäkontrollsprogram.

I en studie 2020 har forskare vid Linköping universitet tillsammans med Svenska innebandyförbundet och Innebandyns kompetenscentrum (IKC) i Umeå utvärderat knäkontroll bland innebandyspelande ungdomar. Studien visade att de akuta skadorna minskade med 45% under en säsong bland spelarna som använde programmet.

Nu har Svenska innebandyförbundet tillämpat resultaten av studien och tillsammans med forskare vid Linköpings universitet tagit fram eget utbildningsmaterial och filmer. Det nya programmet kallas för Knäkontroll+ och innehåller övningsvarianter med lättare och mer utmanande övningar. Programmet innehåller övningar som riktar sig mot att förebygga muskler- och senskador.

Knäkontroll + är framtaget och testat inom forskargruppen SWPIE, Sport Without Injury ProgrammE,  vid Linköpings universitet i samarbete med erfarna idrottsfysioterapeuter.

Läs nyheten om Knäkontroll+ på Svenska Innebandyförbundets hemsida

Direkt länk till Innebandyns knäkontroll+