Publicerad: 2016-10-26

Svensk-norskt samarbete utvecklar offentlig verksamhet

NYHET Institutionen för informatik deltar i en satsning med offentliga aktörer i norra Sverige och Norge för att utveckla metoder för deras verksamheter.

Nyligen var det kursstart i Umeå med ett 40-tal deltagare i kursen Verksamhetsmodellering som ges inom ramen för forsknings- och utvecklingsprojektet BitStream II. Projektet är ett samarbetsprojekt mellan Bodø och Hemnes kommune, Statens Innkrevingssentral, Norsjö, Umeå och Åsele Kommun, Länsstyrelsen Västerbotten, Umeå universitet och Nord universitet.

Informatik är samordnande stödmottagare, Mikael Söderström vid institutionen är projektkoordinator medan Terje Fallmyr är norsk projektledare.

Kursen behandlar hur processtänkande och verksamhetsmodellering kan användas i samband med utveckling av verksamheter av olika slag. Dess övergripande syfte är att utveckla metoder, verktyg och riktlinjer för verksamhetsutveckling anpassade till offentlig verksamhet.

Utöver träffen i Umeå kommer kursdeltagarna även att träffas i Bodø och i Mo i Rana.

Bilden ovan: Projektkoordinator Mikael Söderström, Institutionen för informatik, tillsammans med norske projektledare Terje Fallmyr framför kursdeltagarna.

Redaktör: Mikael Hansson