Publicerad: 2022-10-14

Svenska innebandyförbundet lanserar nya fysiologiska riktlinjer

NYHET Svensk Innebandy har i ett nära samarbete med Innebandyns kompetenscentrum (IKC) och William Hangasjärvi, före detta magisterstudent på Idrottsmedicin vid Umeå Universitet, tagit fram nya fysiologiska riktlinjer för innebandyspelare.

Svenska innebandyförbundet arbetar gemensamt med Innebandyns kompetenscentrum (IKC) i Umeå för att stärka Svensk Innebandy för framtiden.

Parterna har nu tillsammans med William Hangasjärvi, som arbetar vid Träning, testning och rådgivning på Bosön, tagit fram fysiologiska riktlinjer för innebandy. Syftet med de fysiologiska riktlinjerna är att belysa prestation och variation i olika tester hos innebandyspelare. I riktlinjerna presenteras tester som görs på innebandyspelare i dag och utöver det ges även förslag på tester som fångar sportens egenheter. ”What it takes to win; Fysiologiska riktlinjer, fysisk testning och träning inom innebandy” presenterar även tips för att förbättra olika fysiska förmångor som kan vara av värde för innebandyspelare.

Läs hela nyheten på Svenska innebandyförbundets webb