Publicerad: 2020-04-22

Svenska Revisionsakademins uppsatspris till Handelshögskolan

NYHET Svenska Revisionsakademins uppsatsstipendium till Jan-Erik Gröjers minne för bästa uppsats framlagd under 2019.

Priset går till Robert Frimmel och Sofie Gyllengahm för uppsatsen Frivillig revision vid skuldfinansiering – Implikationer för svenska aktiebolag, framlagd på Handelshögskolan vid Umeå universitet våren 2019.

Frimmel och Gyllengahm har i sin D-uppsats undersökt om det finns ett samband mellan räntekostnader och frivillig revision av aktiebolag med bakgrund att det år 2010 infördes undantag från revisionsplikt för små aktiebolag i Sverige. Den genomförda studien behandlar cirka 13 200 aktiebolag som inte omfattas av revisionsplikt i Sverige.

Handledare var Tobias Svanström och Lars Lindbergh.

I dag arbetar Robert Frimmel som revisorsassistent på KPMG i Stockholm och Sofie Gyllengahm som revisorsassistent på Deloitte i Umeå.

– Det känns fantastiskt kul att uppsatsen har blivit uppmärksammad och att vi har fått denna fina utmärkelse, säger alumnerna och vinnarna Robert Frimmel och Sofie Gyllengahm.

Vinsten på 50 000 kronor delas dem emellan. Finansieringen av priset kommer till hälften från FAR och till hälften från Svenska Revisionsakademin (SRA).

Svenska Revisionsakademins prismotivering lyder bland annat:

Uppsatsen ger ett intressant bidrag till diskussionen om värdet av revision. Även om inte uppsatsen avser att belysa kausaliteten mellan revision och räntekostnader ger den en intressant inblick i en mycket grundläggande aspekt, nämligen förhållandet mellan kreditgivning och revision. Uppsatsen utgår från en konkret och aktuell fråga som är såväl teoretiskt som praktiskt intressant. Syftet med uppsatsen är tydligt och uppfylls väl. Författarna är därför värdiga vinnare av Svenska Revisionsakademins uppsatsstipendium till Jan-Erik Gröjers minne för bästa uppsats 2019.

Uppsatskommittén/juryn:

· Karin Apelman, generalsekreterare och VD, FAR