Publicerad: 2024-03-05 Uppdaterad: 2024-04-17, 12:49

Sveriges avfallsdilemma – mellan ekonomiskt välstånd och miljöeffekter

NYHET Doktorand Sef Meens Eriksson, Handelshögskolan i Umeå, granskar utmaningarna för Sverige att övergå till en cirkulär avfallshantering. Med EU:s mål att minska deponering och öka återvinning står politiska konflikter och forskningsbehov i fokus. Är det försvarbart att Sverige importerar stora mängder avfall för att förbrännas här och användas för att producera fjärrvärme?

Våra resultat visar att avfallsimporten leder till större negativa effekter på miljö och hälsa, jämfört med om man hade använt svenskt biobränsle för fjärrvärmeproduktion.

I en färsk forskningsstudie, Marknader för restavfall: Policy, prisdiskriminering och välfärd, lyfter Meens Eriksson fram Sveriges utmaningar med att nå en cirkulär avfallshantering. Målet är att avhandlingen ska bidra till förändring genom att analysera politiska instrument och marknadsstrukturers påverkan på restavfall.

Cirkulär avfallshantering innebär hållbar återanvändning och återvinning för att minimera miljöpåverkan. Studien fokuserar på den pågående debatten där Sverige importerar stora mängder restavfall från länder som England för att upprätthålla fjärrvärme till sina städer. Även om det finns ekonomiska fördelar pekar forskningen på betydande negativa miljö- och hälsopåverkningar jämfört med användning av inhemska biobränslen för fjärrvärme.

— I studien studerar vi hur import av avfall står sig med alternativa sätt att producera fjärrvärme genom att bränna biobränsle. Våra resultat visar att avfallsimporten leder till större negativa effekter på miljö och hälsa, jämfört med om man hade ett använt svenskt biobränsle för fjärrvärmeproduktion. Samtidigt är avfall mycket billigare att köpa in för fjärrvärmebolag jämfört med biobränsle, man får till och med betalt för avfallsbränslet. Det gör att det ur ett samhällsekonomiskt perspektiv ändå är att föredra att vi importerar avfall från länder som England, berättar Sef Meens Eriksson.

Avfallshantering kan påverka hushållen

En annan del av studien fokuserar på kommunernas roll i avfallshantering och visar att högre kostnader för avfallshantering kan driva kommuner att införa viktbaserad avgift för sophämtning. Detta kan leda till initiativ för hushållen att minska mängden avfall de producerar, till exempel genom att sortera mer av förpackningarna. Resultaten visar också att olika metoder för avfallshantering, såsom separat insamling av matavfall och förpackningsfall, kan leda till minskningar av restavfall.

— Dessa resultat är intressanta för de kommuner som överväger att förändra på vilket sätt de hämtar avfall från hushållen, säger Meens Eriksson.

Prisdiskriminering och dess påverkan

Den svenska avfallshanteringen står inför en paradox - stränga miljöregler leder till färre förbränningsanläggningar, vilket ger dem en makt över priserna. Det gäller i orättvisa priskillnader för kommuner, beroende på deras geografiska närhet till anläggningarna. Studien visar på en verklig konflikt där högre miljökrav måste följas av en välfungerande avfallsmarknad. En noggrann analys av prisbildningen inom avfallsförbränningssystemet är nödvändig för att förstå dess effekter och möjliga förbättringar.

— Resultaten vi fått visar på att anläggningar höjer priset på avfallsförbränning med drygt 16 % av den ytterligare transportkostnaden en kommun skulle haft om den hade valt en konkurrent, säger Meens Eriksson.

Sef Meens ErikssonForskningsassistent vid Handelshögskolan vid Umeå universitetEnhet: Nationalekonomi, Handelshögskolan Doktorander

Om disputationen

Kort sammanfattning: Sveriges utmaningar med att uppnå cirkulär avfallshantering är i fokus för forskningen. Studien granskar debatten kring avfallsimport för fjärrvärmeproduktion och dess negativa miljö- och hälsopåverkan. Studien undersöker även kommunernas avfallshantering och prisdiskrimineringens effekt på systemets effektivitet.

Information om disputation: Doktorand Sef Meens Eriksson kommer att försvara sin avhandling i nationalekonomi ”The Economics of Residual Waste. Undertitel: Policies, Price discrimination, and welfare.”
Författare: Sef Meens Eriksson (Paper [I] och [III] samförfattade)
Svensk titel: Marknader för restavfall: Policy, prisdiskriminering och välfärd
Datum: 8:e mars 2024
Tid: 09:15
Plats: HUM.D.220
Disputationen hålls på engelska.

Varför valde du Umeå?
– Det finns en stark tradition av miljöekonomisk forskning här, vilket lockade mig hit.

Länk till avhandlingen (Diva)