Publicerad: 2014-10-06

Sveriges nya statsminister är alumn från Umeå universitet

NYHET Sverige har fått en ny regering. Den leds av statsminister Stefan Löfven, som studerade på sociala linjen vid Umeå universitet 1978–1979.

– Jag jobbade som lärare på den tiden och hade Stefan Löfven som student på en av kurserna under första året på socionomutbildningen. Även om jag hade många studenter på den tiden, minns jag Stefan. Han var en väldigt nyfiken och intresserad person som ville diskutera samhällsfrågor, säger Lennart Nygren, professor vid institutionen för socialt arbete.

Sveriges nya regering består av 23 statsråd utöver statsministern. En av dem är Umeåalumnen Ibrahim Baylan, som blir energiminister. Han har läst förvaltningslinjen och politices magisterprogrammet vid Umeå universitet mellan 1993 och 1997.

Läs mer om Sveriges nya regering

Redaktör: Karin Wikman