Publicerad: 2019-09-04

SVT: Antalet journalister i länet minskar medan kommunikatörer blir fler

NYHET Jesper Enbom, medieforskare och lektor vid institutionen för kultur- och medievetenskaper, pratar med SVT Västerbotten om vikten av journalister och en balans mellan dem och kommunikatörer.

Text: Hanna Kalla

Jesper Enbom menar att det uppstår en obalans när antalet journalister blir färre i takt med att kommunikatörerna ökar.

– Risken om det blir färre journalister och fler kommunikatörer är att det blir organisationernas syn som dominerar.

SVT berättar att antalet journalister i länet under en tioårsperiod har minskat med 20 procent medan kommunikatörerna ökat med 15 procent under samma period.

– Risken är att det uppstår en obalans och att det blir mindre av den granskande synen, säger medieforskaren Jesper Enbom som är lektor vid institutionen för kultur- och medievetenskaper.

I inslaget pratade de även om hur journalisters kontakt med kommunen kan se ut och påverkas av detta. Om du vill se inslaget eller läsa mer kan du göra det hos SVT Västerbotten.

I samband med granskningen blev Jesper intervjuad angående vikten av meddelarfrihet.