Publicerad: 2011-08-18

SVT Västerbottensnytt: Ilska bland tågresenärer

NYHET Förtroendet för tågtrafiken på Botniabanan har fått en knäck med alla inställda turer under premiäråret. Det visar de första vetenskapliga studier som gjorts under försöksåret.

Det är snart ett år sedan de första passagerarna började åka tåg ifrån Östra stationen i Umeå. Det inte så många vet är forskare vid Umeå universitet granskar nystarten av Västerbotten som järnvägslän.

Inför den så kallade tjuvstarten förra hösten intervjuades 3000 personer av trafikforskningsenheten i en stor enkät om Botniabanan.

Frågorna gällde förväntningar och vilka intentioner att resa som fanns bland allmänheten. Under premiäråret har dessutom ett mindre antal personer djupintervjuats om tågtrafiken.

Inom kort publiceras de första slutsatserna av premiäråret.

- De som fick vara med i enkätundersökningen var enormt positiva. Det är bra för Norrland, det ger våra ungdomar möjlighet att resa och studera. Rörligheten upplevde man skulle bli större, säger Annika Nordlund, psykolog och forskningsledare vid trafikforskningsenheten, en tvärvetenskaplig grupp som med stort intresse följer trafiken på nybygget Botniabanan.

Djupintervjuer

De följande djupintervjuerna har nyanserat bilden av ett år kantat av problem. Signalsystemet och tågen har krånglat.

- De som pendlat har upplevt det svårt att fortsätta pendla och det har ökat i takt med att busslinjerna som först gick parallellt ställdes in efter nyår, säger Annika Nordlund.

Skulle ni säga att allt strul bidragit till sänkt förtroende för trafiken?

- Ja det är risken, det tar tid att bygga upp men går fort att rasera ett förtroende, säger Annika Nordlund.

I höst vill forskarna återkomma till de 3000 personer som intervjuades innan trafikstarten, och frågan är vad som behövs för att återupprätta förtroendet för pendlingstrafiken på järnväg

- Jag tror ändå förutsättningarna är väldigt bra. Även om man vädrat en ilska så är folk positiva. De längtar efter helgturer och kvällsturer, att kunna åka från Ö-vik till operan i Umeå och sedan hem på kvällen. Det finns en positiv förväntan trots det som hänt, säger Annika Nordlund.

Text: Stefan Persson, SVT VästerbottensnyttFoto: Institutionen för psykologi

Länk till nyhetsklippet, SVT Play