Publicerad: 2015-12-21

SvT, Vetenskapens värld: Hundratusen lider av svår PMS

NYHET "Ungefär var 20:e kvinna har en svår form av premenstruella besvär som heter premenstruellt dysforiskt syndrom, PMDS, och trots att de regelbundet drabbas av depressioner är det många som inte vet vad de lider av", skriver Sveriges Television, som kl. 20.00 ikväll måndag 21/12 sänder ett inslag om PMS i Vetenskapens värld.

Två forskare som fördjupat sig i problematiken är professorn och överläkaren i gynekologi Marie Bixo och Torbjörn Bäckström, även han överläkare vid Norrlands universitetssjukhus och professor vid Institutionen för klinisk vetenskap vid Umeå universitet – och den som på 1980-talet upptäckte att PMDS har att göra med processer som startar vid ägglossningen ett par veckor innan mens.

– Att ha besvär fjorton dagar i månaden är halva tiden. Och tänk om man får PMDS när man är 16 år och det går över när man är 51 år. Ska man behöva må så dåligt i 35 år? Jag tycker inte det, säger Torbjörn Bäckström till SvT.

Nu börjar forskarna ändå hoppas på att kunna ta fram ett läkemedel som blockerar effekten av det hormon som orsakar problemen.

– Antidepressiva mediciner fungerar på många, men har biverkningar som trötthet och nedsatt sexlust, säger Marie Bixo.

Läs och se även:

SvT.se: "Hundratusen lider av svårt PMS"

Vetenskapens värld på SvT Play

Redaktör: Michael Nordvall