"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2025-11-24

Synen på skrivande och skrivprocesser behöver uppdateras

NYHET Historiskt sett har skrivande uppfattats som en aktivitet som oftast sker i en skribents hjärna. Hur blir det då med skrivprocessen när skrivandet sker med flera personer och med olika verktyg? En ny doktorsavhandling av Mindy Svenlin, vid Umeå universitet och Åbo Akademi, pekar på att det är nödvändigt att uppdatera synen på skrivande och skrivprocesser.

Text: Per Melander

Den framtida publiken är väldigt närvarande redan under skrivprocessen

Mindy Svenlin säger att i en samtid där såväl skola som samhälle präglas av frammarschen av generativ AI och stora språkmodeller, behövs uppdaterade sätt att närma sig synen på skrivande och vad en skrivprocess är och tillägger:

– Skrivande behöver närmas som något som sker kollaborativt, tillsammans med flera olika deltagare – både mänskliga och materiella.

I sin doktorsavhandling har Svenlin undersökt hur skrivprocessen ser ut när gymnasieelever skriver ett manus till en skolmusikal.

– En skrivprocess omfattar alla skeden från en idé till en färdigskriven produkt och den processen består i grova drag av planering, skrivande och redigering. Denna syn på skrivprocessen är rätt etablerad i skola och samhälle.

Men, menar hon, när skrivandet delas upp mellan flera olika deltagare blir skrivandet en betydligt mer rörig process.

– Eleverna i mitt projekt skrev manuset i både mindre och större grupper. Samtidigt växte text fram i ett gemensamt online-dokument som alla trettiofem elever hade tillgång till samtidigt. Det var en fascinerande process att följa.

Begrepp och teorier inom skrivforskning behöver uppdateras

Mindy Svenlin berättar vidare att eftersom avhandlingen handlar om ett skolmusikalprojekt riktas även fokus mot kreativt skrivande och de spänningar som uppstår när det kreativa skrivandet möter ett skolsammanhang.

– Ett musikalmanus är spännande som genre eftersom slutprodukten egentligen är den som uppförs på scen framför en publik. Den framtida publiken är alltså väldigt närvarande redan under skrivprocessen. På så sätt flyter processen och produkten in i varandra och kan inte separeras.

Sammanfattningsvis tar Svenlins avhandling avstamp i tidigare etablerad skrivforskning men vidareutvecklar den både i teori och praktik.

– För att olika begrepp och teorier inom skrivforskning ska hållas relevanta behöver de uppdateras för att ha ett mervärde i vår samtid. Jag tror att vi gynnas av att närma oss kollaborativa och kreativa skrivprocesser som något rörigt, rörligt och flytande.

Avhandlingens viktigaste bidrag, säger Svenlin, handlar därför om att tillåta skrivprocessen att vara utforskande, ta omvägar och också otippade vändningar.

– Även om jag ser ett behov av att uppdatera synen på skrivande och skrivprocessen i min avhandling, vill jag lyfta fram att det finns orsak att lita på processen. Av den anledningen heter doktorsavhandlingen “Trusting the process in collaborative writing”, avslutar Mindy Svenlin.

Om disputationen

Avhandlingen Trusting the process in collaborative writing: Reconceptualizing collaborative writing processes in a school (musical) context, finns publicerad digitalt.

Disputationen äger rum klockan fredagen 28 november, kl. 12.00 (svensk tid) i Akademisalen i Åbo Akademi Vasa och strömmas via Zoom.

Opponent är Stavroula Kontovourki, biträdande professor, University of Cyprus.