Publicerad: 2013-01-09

Systemvetare blev Årets västerbottning

NYHET Årets västerbottning 2012, Marie Persson från Tärnaby, har koll på it-branschen. I bagaget har hon en examen från systemvetenskapliga programmet och arbetar idag som egen företagare med webbdesign och layout.

– Helt otroligt. Jag är så otroligt glad och tacksam över alla som röstat på mig, utbrast Marie Persson enligt Västerbottens Kuriren när hon överraskades med priset som Årets västerbottning.

Marie fick flest röster inte minst för sitt arbete inom en aktionsgrupp mot en planerad gruva i Rönnbäck. Vad som kanske är mindre känt är att Marie Persson också är utbildad systemvetare från institutionen för informatik vid Umeå universitet.

– Jag minns tiden vid informatik som oerhört positiv och den gav mig mycket. Framför allt kunskap kring system och förmågan att tänka i helheter och delar. Men även problemlösning, kreativitet och designprocesser, vilket jag har haft stor användning av, berättar Marie Persson som gick ut med en magisterexamen i systemvetenskap.

Under sin tid på systemvetenskapliga programmet var Marie även engagerad i systemvetarföreningen Umsys företagsgrupp som bland annat anordnade den årliga systemvetardagen där kontakter knöts mellan företag och studenter. Hon var också företagsvärd vid den årliga arbetsmarknadsdagen Uniaden.

Marie Persson driver sedan 2008 grafiska byrån Kvanne i Tärnaby med grafisk formgivning och design för trycksaker, profilprodukter och webb.

Redaktör: Mikael Hansson