Publicerad: 2017-09-29

Systemvetare installerar basstationer

NYHET Systemvetarstudenter från Umeå universitet har varit i Norsjö kommun för att installera basstationer. Basstationerna är en del av ett projekt som pågår i samarbete mellan Umeå universitet och Norsjö kommun.

Nicklas Carlén, Jesper Svensson, Gunnar Erlanson och August Forsman, Systemvetarstudenter från Informatik, har varit i Norsjö kommun för att installera två basstationer. Basstationerna kommer att användas för att förmedla data från sensorer. Den data sensorerna producerar kommer att nyttjas för att effektivisera Norsjös kommunala verksamhet samt utveckla nya tjänster.

Ulf Hedestig, lektor vid institutionen för Informatik och delaktig i projektet, tycker att det är positivt att använda sig av studenter i projekt som detta.

– Detta är ett bra exempel på hur vi kan engagera studenter utanför undervisningen. Genom att använda studenter som hjälp får de en bredare kunskap inom området och erfarenhet kring hur det är att arbeta praktiskt med den här typen av teknik. De studenter vi använt oss av här är tredjeårsstudenter och de deltar med glädje. De ser det som en möjlighet att nischa och utveckla sig inom området, säger Ulf Hedestig.

Bild ovan: Basstationen på vattentornet kopplas in.
Foto: Ina Klingstedt

Redaktör: Fanny Routovaara